torsdag 15 juli 2010

Små blå män av Terry Pratchett

Jag tycker om Terry Pratchett och hans humoristiska fantasyböcker. Denna bok var visserligen inte riktigt lika bra som de övriga, men den är absolut inte dålig heller. För som vanligt satt jag och småfnissade lite och så tyckte jag att boken tog slut alldeles för fort eftersom jag hade en sådan trevlig stund i Skivvärlden. Som jag har fattat det ska detta vara en ungdomsbok, men den fungerar lika bra för vuxna.

Boken handlar om den lilla flickan Tiffany, vars lillebror försvinner. Hon hämta hem sin lillebror, som Drottningen tagit. Till sin hjälp har hon de små blå fria männen Nac Mac Feegle, en stekpanna och sin farmors bok om fåråkommor. Om hon själv är en blivande häxa, det återstår att se.

Som vanligt när jag berättar om Terry Pratchetts böcker så kan jag inte låta bli att dela med mig av en humoristisk scen. I denna står Tiffany och pratar med en av de små blå männen om deras namn, som ofta tenderar att vara ganska långa. Det finns inte så många Feegle-namn så de får lov att dela på namnen.

"Det finns många fina hjältesagor om Inte-lika-stor-som-Mellanstore-Jocke-men-större-än-Lill-Jocke-Jocke, avslutade brysslingen med en sådan allvarlig min att Tiffany inte hade hjärta att påpeka att de där sagorna måste vara jättelånga."

Betyg: 4 av 5
~-~-~-~--~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Små blå män
Författare: Terry Pratchett
Antal sidor: 229
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 978-91-32-33372-9

3 kommentarer:

Liolej sa...

Åh, jag har länge tänkt läsa något av Terry Pratchett, men som med så många andra författare har det aldrig blivit av... Om jag ska börja med en bok av honom, vilken hade du tipsat om då?
//Liolej

Kerstin M sa...

Man kan inte läsa Terry på svenska, tycker jag. Böckerna består lika mycket av en spännande historia som av ett hisnande fyndigt, ordvitsigt språk som ingen svensk översättare hittills lyckats fånga. Engelska är det enda som funkar, och i så fall är just Wee Free Men jättebra.

Boktokig Eva Boström sa...

Ksertin M. Nej, det blir inte samma sak. Ordvitsarna är jättebra på engelska. Får nog testa att läsa den här på engelska!