lördag 17 april 2010

Flickan med glasfötter av Ali Shaw

Vilken annorlunda bok! Jag kan inte fatta att detta är författarens debutbok. Att skriva en sådan här bra bok som sin första... wow! Ali Shaw lyckas så bra att få det overkliga, magiska att bli trovärdigt. Jag blev så förtjust i den och kan inte sluta att tänka på den.

Boken handlar om den unge fotografen Midas Crook. Han är en enstöring som inte brukar umgås med så många människor och hans sociala färdigheter är inte så bra. En dag träffar han på en tjej när han är ute och fotograferar. Hon fascinerar honom och han blir nyfiken på varför hon har så stora skor på sig. Hon får honom att vid ett senare tillfälle besöka henne och de pratar tills de somnar. Midas vaknar och nyfikenheten blir för stor, så han tar av flickan hennes skor och sockar. Han upptäcker då att hennes fötter består av glas. Han får så reda på att hennes fötter sakta förvandlas till glas och allt mer av henne verkar förvandlas till glas.

Betyg: -5 av 5

-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Flickan med glasfötter
Författare: Ali Shaw
Antal sidor: 318
Förlag: Bra böcker
ISBN: 978-91-7002-800-7

5 kommentarer:

Olivia sa...

Jag tyckte också om den, önskar bara att den hade varit lite längre och mer detaljerad. Det kändes som om man inte fick svar på vissa frågor. Annars var den helt underbar!

klok som en bok sa...

Låter kusligt tycker jag...

Anonym sa...

Alla dessa bra böcker ... :)

franziengland sa...

Inspirerad av dig har jag beställt denna och idag fick jag hit den från Sverige.

Kakan sa...

Nu har jag äntligen läst den och blev förtrollad av stämningen, miljön och karaktärerna. Isade i fötterna..!