lördag 6 februari 2010

Edward Finnigans upprättelse av Roslund & Hellström

Jag har länge tänkt att jag ska läsa fler böcker av författarna Roslund & Hellström eftersom jag tyckte så mycket om Box 21. Till slut fick jag ändan ur och gjorde det.

Boken är den tredje boken i serien. Boken väcker en hel del tankar och jag började diskuera med andra. Precis som i deras andra böcker tar den upp ett samhällskritisk fråga. Den här gången är det dödsstraffet som är temat. Boken är allstå mer än bara en kriminalroman och den är riktigt, riktigt bra!!! Och en riktig bladvändare. Nu står nästa bok i serien på tur att läsas!

Den handlar om en man som heter John Schwarz. han häktas för en  misshandel ombord på en Finlandsfärja. Det visar sig att han inte alls är John Schwarz utan någon helt annan. I USA finns Edward Finnigan som känner att han inte fått upprättelse för sin mördade dotter eftersom mannen som skulle avlivas för detta dog i sin fängelsecell just innan han skulle avlivas.

Betyg: +4 av 5

~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Edward Finnigans upprättelse
Författare: Roslund & Hellström
Antal sidor: 420
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978-91-85625-19-2

1 kommentar:

Anonym sa...

Den är så otroligt bra! Tycker iofs att alla Roslund & Hellströms böcker är det, men den här var något speciellt.