Jag försöker hålla humöret uppe i all smärta, men det är svårt! Tack alla ni som skrivit uppmuntrande meddelanden till mig! Jag är säker på att jag kommer att ta mig ur den här smärtan till slut, men just nu känns det väldigt jobbigt.
Jag hatar att behöva ringa jobbet och säga att jag inte kan komma för att jag har för ont. Jag vet att det drabbar mina kollegor och mina elever. Jag får ju inte vara borta från klassen, men kan inte hitta viljestyrkan att stå ut med ännu mer smärta som jag får när jag är på benen för länge.
Här hemma kan jag inte heller göra det där som borde göras: Ni vet tvätta, städa och laga mat. Så nu ser det verkligen inte trevligt ut här. Och då är det ännu svårare att ligga och hålla humöret uppe.
Jag är dock väldigt tacksam och glad för alla som försöker uppmuntra mig, för det är svårt att hålla modet uppe på egen hand!
Och jag är också såååå tacksam för att det finns böcker! För annars skulle jag bli knäpp! Återigen en anledning till att böcker är viktiga!
måndag 27 januari 2014
söndag 26 januari 2014
Kul test hos NE
Hos NE finns ett roligt test om vilken historisk person man är. Jag blev Marilyn Monroe. Vem blev du?
http://www.ne.se/historiska_personer/
http://www.ne.se/historiska_personer/
På torsdag är det dags
För alla som vill bokchatta online om boken Livbåten. Tiden är just nu satt till 19, men det kan eventuellt bli kl 18.30 om de som jag pratat tidigare med kan då istället.
Alla som vill får vara med på torsdag.
Alla som vill får vara med på torsdag.
fredag 24 januari 2014
Föräldrars högläsning är viktigt för barnets utveckling av Lästrategier
Föräldrar: Ni är så viktiga för ert barns läsförmåga! Så viktiga! För ni lär ert barn att läsa innan de kan bokstäver och själv bilda ord och meningar. Det jag tänker på är att när ni läser högt för ert barn tränar ni ert barn i hur man använder lässtrategier. Det är i alla fall något som jag är övertygad om, för att använda Lässtrategier är inget som plötsligt bara finns där.
Jag har denna vecka pratat med mina elever om Lässtrategier och vi har aktivt tränat Lässtrategier! Så här tänker jag som lärare:
När ni föräldrar läser högt och läser fel och läser om, så lär ni ert barn att om det inte låter rätt så tar man om tills det blir något som har mening, dvs Lässteategin: Se till att förstå det du läser.
När ni frågar ert barn vad de tror kommer härnäst i berättelsen så tränar ni barnet i Lässtategin: Att förutse vad som komma ska.
När ni pratar och frågar barnet om de också varit med om något liknande eller hur personerna på bilden känner sig och om hen känt då förut så tränar ni ert barn i Lästrategin: Att koppla ihop texten med något som hen varit med om eller läst om förut.
När ni ställer frågor om texten så tränar ni med ert barn Lässtrategin: Ställ frågor om det ni läser.
Om ni pratar om boken efteråt och sammanfattar den tillsammans med barnet så tränar ni Lässtrategin: Att sammanfatta det viktigaste av texten.
Om ni pratar om vad ert barn tyckte om boken, karaktärerna, handlingen, miljön etc så tränar ni ert barn i Lästrategin: Att utvärdera texten.
Så har vi det viktigaste av allt: Visualisering. Om ert barn får lyssna på mycket högläsning är det troligt att ditt barn lär sig se det du läser framför sig.
Tänk vad nytta ditt barn kommer att ha av att du läst högt för hen när hen börjar läsa. Och kom ihåg att fortsätta läsa för ditt barn även när hen har lärt sig läsa. Det är lika viktigt då!
Jag har denna vecka pratat med mina elever om Lässtrategier och vi har aktivt tränat Lässtrategier! Så här tänker jag som lärare:
När ni föräldrar läser högt och läser fel och läser om, så lär ni ert barn att om det inte låter rätt så tar man om tills det blir något som har mening, dvs Lässteategin: Se till att förstå det du läser.
När ni frågar ert barn vad de tror kommer härnäst i berättelsen så tränar ni barnet i Lässtategin: Att förutse vad som komma ska.
När ni pratar och frågar barnet om de också varit med om något liknande eller hur personerna på bilden känner sig och om hen känt då förut så tränar ni ert barn i Lästrategin: Att koppla ihop texten med något som hen varit med om eller läst om förut.
När ni ställer frågor om texten så tränar ni med ert barn Lässtrategin: Ställ frågor om det ni läser.
Om ni pratar om boken efteråt och sammanfattar den tillsammans med barnet så tränar ni Lässtrategin: Att sammanfatta det viktigaste av texten.
Om ni pratar om vad ert barn tyckte om boken, karaktärerna, handlingen, miljön etc så tränar ni ert barn i Lästrategin: Att utvärdera texten.
Så har vi det viktigaste av allt: Visualisering. Om ert barn får lyssna på mycket högläsning är det troligt att ditt barn lär sig se det du läser framför sig.
Tänk vad nytta ditt barn kommer att ha av att du läst högt för hen när hen börjar läsa. Och kom ihåg att fortsätta läsa för ditt barn även när hen har lärt sig läsa. Det är lika viktigt då!
torsdag 23 januari 2014
Vann biobiljetter
Jag vann 2 biobiljetter hos Bookmark förlag till den nya filmen Jack Ryan Shadow Recruit! Jag är så glad!!! Tack!!!
onsdag 22 januari 2014
S'mores cupcakes=mums!
Till ett fika med bokklubben bakade jag något som var löjligt gott, nämligen S'mores cupcakes.

Boken jag hämtat receptet ur är United States of Cakes.

Lite krossad digestive är alltid en fingervisning om att något gott är att vänta!

Riva choklad och se till att allt hamnar i skålan är... Inte lätt! I alla fall inte om man heter Eva. Men tur att det mesta av chokladen hamnade i skålen!

Receptet var ganska enkelt att följa men det är ju en del moment som ska genomföras. Göra botten, riva choklad, göra muffinssmet och maräng - så det tar lite tid! Men det är absolut värt att lägga ner tid på!

Boken jag hämtat receptet ur är United States of Cakes.
Lite krossad digestive är alltid en fingervisning om att något gott är att vänta!
Riva choklad och se till att allt hamnar i skålan är... Inte lätt! I alla fall inte om man heter Eva. Men tur att det mesta av chokladen hamnade i skålen!
Receptet var ganska enkelt att följa men det är ju en del moment som ska genomföras. Göra botten, riva choklad, göra muffinssmet och maräng - så det tar lite tid! Men det är absolut värt att lägga ner tid på!
måndag 20 januari 2014
Det är inte lätt
Att planera sina lektioner när man efter dagens kiropraktorbesök inte får sitta och helst inte använda dator är inte lätt. Helst ska jag ligga på golvet med fötterna på en stil. Men på något sätt måste jag genomföra morgondagens lektioner. Mycket planering i huvudet just nu. Kommer inte hålla i längden, men jag vill inte sjukskriva mig!
Men 5-åriga dottern hade en lösning på hur jag skulle kunna läsa högt för henne när jag låg på golvet som kiropraktorn ordinerat. Hon höll bilderboken uppslagen ovanför mina ögon så jag kunde läsa. Snällt eller hur?
Men 5-åriga dottern hade en lösning på hur jag skulle kunna läsa högt för henne när jag låg på golvet som kiropraktorn ordinerat. Hon höll bilderboken uppslagen ovanför mina ögon så jag kunde läsa. Snällt eller hur?
söndag 19 januari 2014
Tunna väggar av Anna Borgeryd
Tunna väggar var inte alls som jag trodde. Jag trodde inte det skulle vara den härliga kärleksroman som det är. Samtidigt väcker den tankar kring och vart vi är på väg i dagens samhälle! Lite klyschig är den, men den gav en trevlig stunds läsning. Jag älskade de avsnitt då Anna Borgeryd skriver på Norrlandsdialekt. Så mysigt!

Tunna väggar handlar om Vera som är sjuksköterska, men som börjar plugga Ekonomivetenskapens framväxt. Hon har varit i Colombia som volontär och skadat sitt knä och upplevt omvälvande saker. När hon kommer hem hittar hon sin man plastikkirurgen med annan kvinna och lämnat honom och sitt yrke och börjar läsa på universitetet i Umeå. Hennes relation med sina föräldrar är komplicerad även om far och dotterrelationen är varm. I studentkorridorer bor Peter, som är en arvtagare till lyxarrangören Great escape. Han har nya tjejer hela tiden och irriterar sig på Vera från början, men en dag ser han henne med andra ögon och han börjar förändras.
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tunna väggar
Författare: Anna Borgeryd
Sidor: 556
Förlag: Globalance AB
ISBN: 9789187329050
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
Tunna väggar handlar om Vera som är sjuksköterska, men som börjar plugga Ekonomivetenskapens framväxt. Hon har varit i Colombia som volontär och skadat sitt knä och upplevt omvälvande saker. När hon kommer hem hittar hon sin man plastikkirurgen med annan kvinna och lämnat honom och sitt yrke och börjar läsa på universitetet i Umeå. Hennes relation med sina föräldrar är komplicerad även om far och dotterrelationen är varm. I studentkorridorer bor Peter, som är en arvtagare till lyxarrangören Great escape. Han har nya tjejer hela tiden och irriterar sig på Vera från början, men en dag ser han henne med andra ögon och han börjar förändras.
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tunna väggar
Författare: Anna Borgeryd
Sidor: 556
Förlag: Globalance AB
ISBN: 9789187329050
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
lördag 18 januari 2014
Filmtips Disconnect
Oj, vilken stark film! Den är definitivt relevant i dagens samhälle. Varför har jag inte hört talas om den???

Disconnect handlar om de negativa sidorna av internet och sociala nätverk.
Betyg: +4 av 5
Orginaltitel: Disconnect
Skådespelare: Jason Bateman, Hope Davis, Frank Grillo, Jonah Bobo, Michael Nyqvist, Alexander Skarsgård
Regissör: Henry Alex Rubin
Produktionsår: 2012
Disconnect handlar om de negativa sidorna av internet och sociala nätverk.
Betyg: +4 av 5
Orginaltitel: Disconnect
Skådespelare: Jason Bateman, Hope Davis, Frank Grillo, Jonah Bobo, Michael Nyqvist, Alexander Skarsgård
Regissör: Henry Alex Rubin
Produktionsår: 2012
fredag 17 januari 2014
Livbåten: när ska vi prata om boken
Alla ni som är med i nätbokcirkeln om Livbåten (och även ni som nu kommer på att ni också vill vara med) passar det för er att vi kör chatten kl. 19 torsdagen den 30 januari? Eller är annan dag och/tid bättre? Tyck till!
Silverpojken av Kristina Ohlsson
Vad kan man säga? Kristina Ohlsson har lyckats igen! Jag gillade Glasbarnen, men jag måste säga att jag tycker mer om denna. Kanske är det för att den är lite mer av mysrysig än vad Glasbarnen. Deckargåta med mysrysarinslag är en väldigt lyckad kombination! Och läsa den en snöig vinterdag - kan det bli bättre?

Silverpojken handlar om Aladdin och hans vänner Billie och Simona. Det är en mystisk pojke som smyger omkring Det gamla vattentornet, där Alladin bor med sina föräldrar och där de har resturang. Dessutom försvinner det mat. Är det pojken som tar mat? Eller vem är det? Och varför hittar inte Aladin fotspår efter honom? Är det för att det nyss snöat eller?
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Silverpojken
Författare: Kristina Ohlsson
Serie: Glasbarnen #2
Sidor: 266
Förlag: Lilla Piratförlaget
ISBN: 9789187027628
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
Silverpojken handlar om Aladdin och hans vänner Billie och Simona. Det är en mystisk pojke som smyger omkring Det gamla vattentornet, där Alladin bor med sina föräldrar och där de har resturang. Dessutom försvinner det mat. Är det pojken som tar mat? Eller vem är det? Och varför hittar inte Aladin fotspår efter honom? Är det för att det nyss snöat eller?
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Silverpojken
Författare: Kristina Ohlsson
Serie: Glasbarnen #2
Sidor: 266
Förlag: Lilla Piratförlaget
ISBN: 9789187027628
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
torsdag 16 januari 2014
Har fått problem med värk
Jag har sedan före jul haft ont i både rygg, bäcken, nacke och muskler i vänster skuldra. Har även tidigare haft problem, men nu har det varit riktigt dåligt. Ännu värre sedan jag börjat jobba igen efter jullovet.
Det här ställer till det. Det är svårt att sitta vid dator och inte lätt att läsa heller. Sitta ska jag helst inte göra så mycket. Idag skulle jag sitta en liten stund och svara på några föräldrars mejl. Jag satt väl ca 45 min. Det resulterade i att jag fick mycket ondare igen. Sedan gällde det att pina igenom ett arbetslagsmöte efter det. Ajajaj! Nu ligger jag ner och skriver via surfplattan. Vänster axel får ligga ner och vila. Jag hoppas det släpper snart så jag kan blogga lättare igen, läsa mer samt planera mina lektioner utan att börja gråta.
Jag går både hos sjukgymnast och kiropraktor. Inte billigt, men nu gäller det att bli bra igen. Därför gör jag mina övningar med stor beslutsamhet! Nu ska jag bli frisk! För så här kan jag inte ha det!!!
Så kommer det få eller korta inlägg, så vet ni varför. Hoppas ni har förståelse.
Det här ställer till det. Det är svårt att sitta vid dator och inte lätt att läsa heller. Sitta ska jag helst inte göra så mycket. Idag skulle jag sitta en liten stund och svara på några föräldrars mejl. Jag satt väl ca 45 min. Det resulterade i att jag fick mycket ondare igen. Sedan gällde det att pina igenom ett arbetslagsmöte efter det. Ajajaj! Nu ligger jag ner och skriver via surfplattan. Vänster axel får ligga ner och vila. Jag hoppas det släpper snart så jag kan blogga lättare igen, läsa mer samt planera mina lektioner utan att börja gråta.
Jag går både hos sjukgymnast och kiropraktor. Inte billigt, men nu gäller det att bli bra igen. Därför gör jag mina övningar med stor beslutsamhet! Nu ska jag bli frisk! För så här kan jag inte ha det!!!
Så kommer det få eller korta inlägg, så vet ni varför. Hoppas ni har förståelse.
onsdag 15 januari 2014
Filmen About Time
Om du inte har sett filmen About Time tycker jag du ska göra det. Det är en riktig pärla. Den är mysig, rolig, sorglig och tankeväckande. Jag älskade Bill Nighy som pappan i filmen.

Filmen handlar om Tim som som 21-åring får reda på av sin far att männen i hans släkt kan resa i tiden. Att han kan resa i tiden. Han kan bara gå tillbaka i tiden till det som han varit med om och kommer ihåg.
Betyg: +4 av 5
Orginaltitel: About Time
Skådespelare: Bill Nighy, Rachel McAdams, Domhnall Gleeson
Regissör: Richard Curtis
Produktionsår: 2013
Filmen handlar om Tim som som 21-åring får reda på av sin far att männen i hans släkt kan resa i tiden. Att han kan resa i tiden. Han kan bara gå tillbaka i tiden till det som han varit med om och kommer ihåg.
Betyg: +4 av 5
Orginaltitel: About Time
Skådespelare: Bill Nighy, Rachel McAdams, Domhnall Gleeson
Regissör: Richard Curtis
Produktionsår: 2013
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)