fredag 27 december 2013

Spelet Retro

Retro är ett rätt roligt frågespel. Från början tyckte jag frågorna var lite svåra, men det blev bättre under spelets gång. Spelet är från 3 till 6 spelare, men vi prövade att spela det på 2. Spelet blir roligare om man spelar fler än två, för när man spelar två blir retromomentet inte så spännande. Det här retrospelet är en nyutgåva att det spelet som kom 2006, så i detta spel finns även 00-talet med.

Retro går till så att man flyttar längs en spelplan med hjälp av en tärning. Det finns rutor där man får svara på frågor från olika decennier, t ex 80-tals rutor och 60-talsrutor. När man klarat en fråga får man frågekortet. När man kommer på en ruta där de står retro ska man dra ett retrokort. Då gäller det att t ex lista godaste biogodiset. Man får poäng för alla svar som någon annan fått. Har man lika många poäng efter momentet, så kollar man hur många frågekort man samlat ihop. Har man lika många frågekort slår man tärning om vem som vann momentet. Den som vann får ta en liten bricka. De som sedan samlat tre sådana brickor vinner spelet.

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Namn: Retro
Konstruktör: Kisse Lindén
Antal spelare: 3-6 spelare 
Ålder: från ca 15 år
Speltid: ca 60 min
Tillverkare: Kärnan
Publiceringsår: 2013
Kategori: Frågespel

torsdag 26 december 2013

Böcker, böcker, böcker

Idag hade jag besök av min lillebror med familj. Det blev inget läst för min del idag, men däremot fick jag möjlighet att skicka med dem en hel påse med böcker. Min man sa:
- Skicka med dom riktigt mycket böcker nu!
Kan jag ana att min man tycker vi har lite för många böcker här hemma! ;)
Det är dock kul att få göra andra glada genom att ge dem böcker som de inte läst. Tyvärr kan jag inte ge dem lästid. Jag hoppas att de hittar den själv.



onsdag 25 december 2013

Rekviem av Lauren Oliver

Jag har längtat så efter att läsa Rekviem, som är avslutande boken i Delerium-trilogin. Trilogin som handlar om en tid när kärlek behandlas som en sjukdom och som ett brott. Tyvärr fångade inte Rekviem mig på samma sätt som de två böckerna innan gjorde. Kanske var det att kärleken kom i skymundan i den här boken. Det fanns liksom ingen eld i boken.

Betyg: 3 av 5





Bokliga julklappar?

Jag fick faktiskt en bok i julklapp, nämligen denna:


Fick du några böcker i julklapp?

tisdag 24 december 2013

Lucka 24

Man ska ju avsluta dagen på ett roligt sätt så se därför denna video om en snögubbe som står på en gata i Sussex.

http://youtu.be/UEFYvyK0qB0






God jul med en gåva

God Jul alla läsare!

Jag brukar gå in på UNICEFs sida och skänka något i juletid. Det har jag gjort även i år och denna gång hat mina barn hjälpt mig att välja vad vi ska skänka. Vi har skänkt ett Skolpaket, vaccinpaket och vätskeersättning.

Har du möjlighet att skänka gåvor, så rekommenderar jag UNICEF.

Hoppas ni alla får en God Jul!

Julkramar,
Boktokig



måndag 23 december 2013

Min hästs bästa av Lena Furberg

Min hästs bästa flyttar mig tillbaka till tiden då jag mysläste Min häst. Det är så kul att de ger ut serierna igen på det här sättet och att jag får läsa dem. Hur många gånger läste man inte tidningen Min häst om och om igen och drömde om att få rida?

Min hästs bästa innehåller de bästa serierna från tidningen Min häst från åren 1979 till 1984. Det är bland annat Pärla och Min vän Gråben.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Min hästs bästa
Författare: Lena Furberg  
Antal sidor: 148
Förlag: Egmont Kids Media Nordic
ISBN: 9789174058543
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon



Lucka 23 Sista minuten julklappstips

Här kommer ett julklappstips i sista minuten. Köp baksaker till den som gillar att baka. Det finns så mycket kul. Det här är ett par som jag nyligen köpt som kanske kan ge lite inspiration:


Kakstämpel, provsticka, cupcake plunger ( för att kunna göra hål i muffins som man kan fylla med t ex god smörkräm) dekorationsspruta (för att kunna dekorera) , icing pen ( för att t ex kunna skriva med glacyr) och silikonbakformar.

Jag kan lova att den som gillar att baka älskar att få sådana julklappar!

Eller varför inte en bakbok? Här är några av mina favoriter:



söndag 22 december 2013

Drömgångare av Samantha Shannon

När man läser en tjock bok och är rädd att den ska ta slut, då är det en ledtråd om att man läser en bra bok. Jag har läst Drömgångare och jag älskar den. Jag älskade idén och hur den är utförd!

Drömgångare handlar om en framtid där det finns klärvojanter. Paige är en klärvojant och en Drömgångare. Det är farligt för henne att finnas till. Hon blir tillfångatagen av Scion och för. Blodgemålen Arcturus blir hennes skötare och härskare. Men Paige gör motstånd. Hon tänker inte inordna sig i systemet.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Drömgångare
Författare: Samantha Shannon
Serie: Del 1 Bone seasons
Antal sidor: 487
Förlag: Modernista
ISBN: 9789174992564
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

Lucka 22 Speltips

Om ni inte har handlar julklapparna klara kan jag tipsa om roliga sällskapsspel. Dessa gillar jag:

Ligretto dice: Ett fartfyllt spel

Ubungo: Favorit på min skola

Tzolk'in The Mayan Calendar: Annorlunda men roligt

Set:Spel där man får tänka till.

Alias: Förklara ord med hjälp av synonymer på tid.

Ligretto: Beroendeframkallande spel

Elfenland: Omtyckt spel hos oss

Galenpanna: Roligt spel då man får skratta

Med andra ord: Stressande men kul

Carcassonne: Perfekt spel för två

Skip-Bo: Ett av de bästa spel som tillverkats

Mexican train: Ett favoritspel som vi spelar på Nyår

Helt genialt: Enkelt att lära sig, men svårt att sluta spela

lördag 21 december 2013

Lucka 21

Idag är det vintersolståndet. Årets kortaste dag, Dessutom regnar det här på årets kortaste dag, vilket gör att den känns ännu mörkare. Vad kan man då göra för att muntra upp sig en sådan mörk och regnig dag?

Antingen kan man lägga sig och läsa en bra bok med tända ljus, vilket jag funderar på att göra.

Man kan griljera en skinka, vilket min make ska göra.

Eller så kan man julpyssla, vilket mina barn ska göra. De ska göra julpärlplattor.

Stora stunder : Etikett för fest och högtid av Magdalena Ribbing

Vilken bra bok Stora stunder är! Det som gör att den är så bra är att den innehåller vett och etikett när det gäller de stora världsreligionerna och inte bara det svenska kristna. Visst är intressant att läsa om vårt svenska vett- och etikettsystem också, men idag när Sverige är så mångkulturellt så är den här boken en riktig överlevnadsguide om man inte vill göra bort sig när man är bortbjuden på t ex dop eller bröllop. 

Det är också så intressant att veta bakgrunden till varför det är si eller så. Det finns verkligen allt möjligt bra att veta i den här boken. Planerar man att gifta sig så får man en planeringsguide med i boken. Man får också t ex veta hur man kan göra med avtackning vid pensionering eller hur man kan göra med en skilsmässa. Som sagt det finns så mycket intressant att läsa, så jag erkänner att jag fastnade helt när jag läste den och det blev många "aha" från min sida när jag läste.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Stora stunder : Etikett för fest och högtid
Författare: Magdalena Ribbing 
Antal sidor: 191
Förlag: Natur och kultur
ISBN: 9789127131576
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

fredag 20 december 2013

Lucka 20

Visste ni att den 20 december 1483 så trycktes den första boken i Sverige av magister Johann Snell. Boken heter Dyalogus creaturarum moralizatus (svenska: Skapelsens sedelärande samtal).