onsdag 4 december 2019

Berättelsen om Alice Hart

Jag blev förälskad av det vackra omslaget på boken (och även av hur boken ser ut under omslaget), men  det var historien som trots allt tog mig mest med storm. Jag blev alldeles tagen av början på boken. Det greppet som berättelsen kopplade då om mig, släppte den aldrig. 

Jag älskade hur varje kapitel inleddes med en beskrivning av en blomma och dess betydelse. Ljuvlig och betydelsefullt.

”Berättelsen om Alice Hart är vacker inifrån och ut. Eller kanske skulle jag säga utifrån och in. Jag njöt i alla fall så mycket av att läsa denna bok.


Handling: Alice Hart är nio år gammal när hon blir föräldralös och måste flytta till sin farmor som hon aldrig har träffat. Hennes farmor June driver en blomsterodling och lär henne allt om Australiens inhemska vildblommor och varje blommas betydelse. Blomsterspråket blir ett sätt för Alice att uttrycka det hon inte klarar av att säga med ord. Hon finner sig tillrätta hos June och de andra kvinnorna på blomsterodlingen, men blir under uppväxten allt mer frustrerad över hur lite hon vet om sin familjs förflutna. När Alice är i tjugoårsåldern får ett oväntat svek hennes tillvaro att rasa samman än en gång. Då ger hon sig av till centrala Australiens storslagna öken för att börja om på nytt och hitta sina egna vägar i livet. Hon tror att hon har funnit vad hon sökte efter när hon träffar en man och förälskar sig. Men vem är han egentligen? 

 Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Berättelsen om Alice Hart
Författare: Holly Ringland
Antal sidor: 439
Förlag: Sekwa förlag
Utgivningsår: 2019
ISBN: 9789187917769
Finns t ex hos: 
AdlibrisBokus eller din lokala bokhandel

Inga kommentarer: