torsdag 6 juli 2017

Nikkis dagbok #8: Berättelser om en (inte så) evig lycka

Jag skrattar högt redan i början av Nikkis dagbok #8: Berättelser om en (inte så) evig lycka. Bilderna av Nikki som jäktar efter att lillasyster tagit Nikkis väckarklocka (och därför varit orsak till att Nikki försovit sig) är obetalbara. Jag blir på glatt humör av att bara tänka på bilderna.

Berättelsen skildrar syskonskapet så humoristiskt. Alla som har syskon kan nog känna igen sig, även om detta är uppskruvat.

Men det finns också den elaka skoleleven MacKenzie, som vi väl alla känner vi igen från vår skolgång). Hon som gör livet till en pest. I denna bok kastar hon en hård boll rakt i Nikkis ansikte. Detta gör att Nikki hamnar i en dröm om sagoland. Det blir helt galet medan de välkända sagorna blandar sig.

Jag älskar att boken är skriven i dagboksform och att det ser handskrivet ut och därför blir mycket mer lättläst. Det gör att fler barn får känslan av att kunna ta sig igenom en bok. Många har ju fastnat för En dagbok för mina fans och jag är så glad att det finns en motsvarighet med en flicka i huvudrollen. Vi behöver alla mer humor i våra liv!


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Nikkis dagbok #8: Berättelser om en (inte så) evig lycka
Författare: Rachel Renée Russel
Antal sidor: 295
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789177015970
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, cdon

1 kommentar:

Annette sa...

De här böckerna läste jag när våra tjejer läste dem, och jag skrattade högt många gånger :) De är så klurigt skrivna och snyggt illustrerade, jag hade älskat dem som barn och gillade dem även som vuxen.