lördag 7 januari 2012

Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling

Kapitulera omedelbart eller dö är en annorlunda bok men tyvärr är det nog inte en sådan som passar alla. Men på något sätt gillar jag den. Jag skulle bara läsa lite i den medan jag satt och väntade på att dottern skulle somna och det slutade med att jag läste ut den. Det är inte så mycket handling i vanlig mening, utan boken är till stor del uppbyggd av dialoger mellan två tonårstjejer, Mary och Lovely. Det är både dialog som är verklig och dialog som är fatiserad. Mary och Lovely blandar hej friskt med engelska och olika citat från filmer, litteratur och musik i sin dialog. De fantiserar och är verkligen inte som alla andra. Det är ett härligt språk i boken och jag fastnade flera gånger och häpnade över sätt att formulera sig och tänka.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Kapitulera omedelbart eller dö
Författare: Sanne Näsling
Antal sidor: 236
Förlag: rabén & sjögren
ISBN: 9789129675603
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Fritz & Ståhl

Inga kommentarer: