söndag 8 januari 2012

Dagens fundering: Bättre som film

Jag har faktiskt i julhelgen stött på en film, eller rättare sagt en film-serie som jag tycker är bättre än bokserien. Jag pratar om Twillight-serien. Jag har nu sett de tre första filmerna och konstaterar att de var betydligt bättre än böckerna. Så skönt att slippa de där upprepade kommenterarna om hur vacker och underbar Edward är, som man möter om och om och om igen i böckerna. Det är verkligen inte ofta som jag tycker att filmen är bättre än böckerna, men som sagt denna gång så var det så. Det kändes som om man rensat bort det som inte var bra i böckerna och behållt de bra sakerna. Hade böckerna varit som filmerna hade jag nog tyckt bättre om dem. Fortfarande klappar mitt hjärta mer för Jacob än för Edward, även om jag tyckte betydligt bättre om film-Edward än bok-Edward.

Har ni stött på någon film som ni tycker är bättre än boken som den baserats på? Vad är det som gör att ni tyckte bättre om filmen?

Har du både sett Twillightfilmerna och läst Twillightböckerna? Var böckerna eller filmerna bäst? Och vilken av filmerna tyckte du var bäst?

3 kommentarer:

Caroline sa...

Jag har läst alla böcker i Twilight-serien och jag tycker som du att det är ett eeeevigt tjat om att Edward är Guds gåva till mänskligheten. Den kvinnliga delen i alla fall. Lyckligtvis läste jag dem på engelska - det blir säkert väldigt töntigt på svenska.
Filmerna har jag också sett. Jag tycker att Bella är lite lam... Men jag har för mig att jag tyckte att åtminstone första filmen var trogen boken.

Nyligen läste jag ut Aristokrater av Stella Tillyard i hopp om att det var en roman och minst lika bra som tv-serien. Det var inte en roman, och den var så seg att det tog mig fyra månader att ta sig igenom den.

BokMamma sa...

Sagan om ringen gillar jag mer som film. Tycker böckerna är lite sega, speciellt del två. Filmerna älskar jag dock.

Twillight har jag varken läst eller sett men ska göra det snart. Ska bara...

Boktokig Eva Boström sa...

Caroline: Att Bella är lite lam håller jag med om. Men det var värre i böckerna tyckte jag!

BokMamma: jag läste Sagan om Ringen som tonåring. jag undrar om jag skulle tycka likadant om jag läste den idag.
Skulle nog rekommendera att se Twillight istället för att läsa den serien.