tisdag 10 maj 2011

Ränderna går aldrig ur av Agnes Hellström

Boken handlar om Elin, som bor med sin mamma i ett radhus i Gimo. Egentligen är släkten rik, men de lever ett vanligt Svensson-liv. En dag hittar Elin en broschyr om internatskolan Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket. Elin känner sig lite vilse och hon lockas av eleverna verkar ha en gemenskap och bestämmer sig för att gå där. Boken handlar om Elins tre år på skolan och hur hon kämpar för att hitta sin plats i tillvaron och att passa in.

Jag slukade boken på en dag. Det är något fascinerande med att läsa om internatvärlden och Elins kamp för att hitta sig själv och vad hon står för.

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Ränderna går aldrig ur
Författare: Agnes Hellström
Antal sidor: 303
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7001-791-9

5 kommentarer:

Lingonhjärta sa...

Den här vore spännande att läsa! Kanske mest för att jag brukade jobba som frisör (en gång var jag det) i Sigtuna i flera år och brukade klippa en massa Sigtuna-internatelever.
Tack för tipset :)

Boktagen sa...

Verkar onekligen väldigt spännande!

BokMamma sa...

Jag tänker alltid mycket på jobbet när jag läser böcker och recensioner så därför måste jag fråga. Skulle denna bok kunna passa för de äldre på högstadiet?

franziengland sa...

Håller absolut med om att internatlivet är spännande, tycker det ännu mer nu när jag bor i ett land där det är väldigt vanligt med sådana skolor, något som ändå (som tur är) är väldigt främmande för de flesta av oss hemma.

Boktokig Eva Boström sa...

Lingonhjärta: Nej, vad kul! Då förstår jag att du skulle tycka det var kul!

Boktagen: :)

Bokmamma: ja, 9:an skulle nog fungera

franziengland: Ja, det är lustigt det där med hur vanligt det är där, men ovanligt här.och det är spännande för oss eftersom det inte är så vanligt!