fredag 22 oktober 2010

Dagens fundering - Läsa på engelska

Jag läser inte så ofta på engelska. Mest på grund av att det går mycket snabbare för mig att läsa på svenska och det är lättare. Det är så mycket runt omkring mig just nu som är jobbigt så då söker jag den enkla vägen när jag ska läsa. Jag förstår vitsen med att läsa på ursprungsspråket, speciellt när det är en författare som skriver vackert eller där de små nyanserna är avgörande. Men för mig har prioriteringen varit att läsa och fly in i böckernas värld.

Sedan jag läste Sarah Dessens bok på svenska så blev jag dock sugen på att läsa fler böcker av henne. Nu är det ju så att det finns bara en utgiven på svenska, så om jag vill läsa fler böcker så måste jag läsa på engelska. Så kanske jag ska ta mig över tröskeln och testa.

Hur många av er läser böcker på engelska (eller andra språk)? Är det lika enkelt för er att läsa på annat språk? Ni som inte läser på engelska - varför inte?

17 kommentarer:

Helena sa...

Jag läser mycket på engelska och jag tycker att enkelheten varierar. Vissa böcker är oerhört svåra, som exempelvis Hilary Mantels "Wolf Hall", men är värda tiden just för att språket är så krävande och fantastiskt. Jag förstår faktiskt inte hur den skulle kunna översättas. De böcker jag läser på engelska är främst sådana som inte finns översatta men det händer också att jag väljer originalspråk framför översättning i vissa fall. Jag har lärt mig att läsa på engelska (min ingång var Sookie Stackhouse-böckerna) och nu gillar jag det väldigt mycket.

enligt O sa...

Sarah Dessen ska du definitivt pröva på engelska. Jag läser en del på engelska, men de mer komplicerade böckerna får vänta till längre ledigheter då hjärnan hänger med. Ungdomsböcker, deckare och chick-lit funkar dock utmärkt.

Lisa sa...

Jag har aldrig läst en hel bok på engelska (eller annat språk än svenska). Jag kan inte! Får inget flyt i läsningen utan hakar upp mig på en massa ord jag inte förstår.. Försökte en gång med Jennifer Weiners "Goodnight nobody", kom väl 10-15 sidor in i boken innan jag gav upp. :(

Har dock haft tanken om jag skulle prova någon ungdomsbok. Kanske Stephenie Meyers Twilightserie? som jag läste på svenska för något år sedan. Är också väldigt nyfiken på Dessen som man hört så mycket gott om!

Min plats i solen sa...

Jag läser mycket och gärna på engelska. Det började jag med då jag läste engelska vid universitetet och för att hålla min engelska vid liv och i form fortsatte jag med att läsa både böcker och audioböcker på engelska även då utbildningen var avslutad. Jag älskar engelska som språk och har tillbringat en hel del tid i England så för mig känns det naturligt. Dessutom öppnar utbudet av litteratur upp sig enormt om man gillar att läsa på engelska. Tyvärr är det många böcker som aldrig översätts till svenska. Att sedan lyssna på en bok som läses av en uppläsare som fångar dig ger det hela ytterligare en dimension. För mig kommer Harry Potter alltid vara bäst då jag hör Stephen Fry läsa den högt. Eller Kenneth Branagh Shakespeare. Ren magi!

Ha en fin helg!
Kram Lotta

Jeanette sa...

Jag läser gärna på engelska och gör det titt som tätt. Håller med O dock, svårare engelska ger jag mig på när jag känner att hjärnan är på humör. Lite enklare böcker läser jag dock utan problem.

The Road av Cormac McCarthy är fantastisk på originalspråk och en stor del till varför jag blev så förälskad i den. Har dock inte läst den på svenska så jag kan inte uttala mig om hur den versionen är.

Zachan sa...

Jag läser en hel del på engelska och har läst en del på tyska. Om du kollar min "läst 2010" så ser du arr jag i princip bara läste på engelska under årets första halva. Då tyckte jag att det kändes konstigt att läsa på svenska (känns ganska bakvänt, jo jag vet)

Testa att läsa på engelska, du har inget att förlora på. Men som de ovanstående säger kanske man inte ska börja med "svåra" och tunga böcker. Min ingång till engelska böcker var Harry Potter-böckerna när jag var runt 11-12 år gammal.

Snöfrid sa...

I prefer to read in english actually :) Känner mig lite som om jag vore inne i trotsåldern när jag säger detta, men jag tycker faktiskt tvärtemot att det ofta är lättare med engelska än svenska. Det engelska språket har så många fler synonymer och jag tycker berättelsen blir både vackrare samt mer flytande; berättelsen får ett större djup där detaljerna är väldigt "detaljerade".
Sen använder jag mig av engelskan nästan dagligen numer, så detta kan nog också ha en viss inverkan.

Förutom engelska så kan jag läsa på tyska, danska och norska. Men det sker dock inte så ofta. Där är svenskan fortfarande enklast, både att läsa och när det kommer till att få tag i "bra" litteratur.

Gothique sa...

Jag började läsa på engelska när jag var 15-16 år gammal, helt enkelt för att böckerna jag ville läsa inte fanns i svensk översättning. Och det är väl fortfarande mitt främsta skäl, även om jag i dag kan välja att läsa vissa böcker på originalspråk trots att de finns på svenska, eftersom det känns onödigt att gå via den svenska översättningen.

Emma sa...

Jag läser gärna på engelska då och då. Både för att hålla igång språket och för att jag föredrar att läsa vissa författare på originalspråk. Jag har till exempel länge varit sugen på att läsa fler böcker av John Steinbeck men det vill jag helst göra på engelska. Läser också helst Joyce Carol Oates på engelska.

Böcker som jag vet är ganska lättsmälta brukar jag läsa på engelska för att få lite utmaning i läsningen, till exempel chic lit, fantasy och deckare. Men inte om de är skrivna av en svensk författare såklart!

Jag tycker att det brukar ta några sidor innan man kommer in i det nya språket. Först känns det jättetrögt, men innan man vet ordet av så flyter det på och känns naturligt. I alla fall för mig.

Anonym sa...

Jag läser mycket på engelska. Men jag började med att läsa lättare böcker som Hary Potter och chicklit. Nu läser jag vad som helst. Men ibland är det en utmaning. Älskar språket och vill hålla det levande. Läser just nu The Quickening Maze av Adam Foulds som blev shortlisted för the Man Booker Prize 2009.

Boklusen sa...

För mig är det precis som du, jag tycker att det tar för lång tid. Jag vill ha ett högt flyt i läsande, först då tycker jag oftast att boken är riktigt bra. Kanske har jag för dåligt tålamod??
Jag har tänkt att jag ska läsa en engelsk bok per år pga att det är ett bra sätt att hålla språket vid liv, men då väljer jag en väldigt lättläst bok, just för att få någotsånär flyt.

cecilia sa...

Jag läser böcker lite då och då på engelska. Tillexempel så lyssnar jag mycket på engelska böcker för de är lättast att ladda på internett. Sen så läste jag faktiskt en bok på norska när jag var på Kreta. FÖr att alla mina andra böcker tog slut och jag orkade inte gå till affären. Så den låg där i receptionen varför inte tänkte jag och började läsa =)

Linda sa...

Jag läser mycket på engelska men så är jag van (engelska är vårt hemspråk eftersom jag är gift med en engelsman som inte pratar svenska) och så läser jag mest böcker som kan klassas som triviallitteratur, nivån är alltså inte särskilt hög. :-D

Frida sa...

Jag skrev själv ett inlägg för ett tag sedan att jag vill börja nöjesläsa på engelska. Det mesta jag läst på engelska är skolböcker. Jag har köpt hem en del böcker och har tänkt att börja så smått nu. Detta av flera skäl. Att böckerna släpps tidigare, det finns mer att välja på, och det är det språket boken är skriven på. (Jag tänker ju inte läsa svenska författare på engelska ;))

Boktokig Eva Boström sa...

Åh, vad många som läser på engelska. Jag gjorde det mer förr och då läste jag Terry Pratchetts böcker. Men de är kanske inte de lättaste, så det är nog bäst att börja med något lättare och det får bli Sarah Dessen. Jag står nu på kö på en av hennes böcker. Går det bra att läsa ska jag köpa de övriga! Jag känner mig peppad att ta tag i det hela efter alla era svar!

Evalinn sa...

Jag läser en del på engelska, ibland för att det är på engelska jag får tag i boken. Läser också mycket tidningar och bloggar på engelska. Det går snabbare på svenska, men det man tränar på blir man ju bra på, eller hur! :-) Sen gillar jag verkligen det engelsak språket också, så jag vill inte vara utan det. Läser nån gång på tyska och spanska också, men det är jag inte lika bra på...

Anonym sa...

Skulle tippa att jag läser ca 75% på engelska, inte för att jag föredrar att läsa på orgianlspråk eller så utan anledningen är främst att många av böckerna jag vill läsa antingen bara finns på engelska eller så har de ännu inte kommit ut på svenska. Och precis som Linda så är mitt hemmaspråk engelska så det faller sig ganska naturligt att läsa på engelska också. Jag har också fördelen att ansvara för inköp av engelsk skönlitteratur på mitt bibliotek.