torsdag 17 december 2009

Lucka 17 - Boktokig

Det är alldeles för sällan som jag läser dikter, men till julen brukar jag ta fram min bok Dikter och rim kring julen i urval av Carilf Olof Josephson. Det är skönt att tända ljus, sjunka ner i soffan och varva ner med en dikt.

En av dikterna i boken är Maria av Nils Ferlin

Ej skrämdes jag stort av herdarna
men gråa konungar tre
de snörde min strupe till ångest
för guld och för aloe.

Så vänliga var deras ögon,
av hån fanns ej ett grand.
Dock grep jag i stallets dunkel
min makes valkig hand.

En dröm som jag haft kom för mig,
en syn - en förvirrande stor,
att jag skalv som i häftig feber
fast jag var en så lycklig mor.

Kan lycka lysa till smärta
och glädje brista till gråt?
Tyst gömde jag allt i mitt hjärta
och mindes det efteråt.

Inga kommentarer: