fredag 31 juli 2009

Eric av Terry Pratchett

Han skriver så roliga böcker. Han prickar in min humor så precist! Jag sitter och skrattar för mig själv och eftersom min man också älskar Pratchetts böcker kan jag inte låta bli att läsa upp ett par bitar för honom som jag roas av, så vi får skratta tillsammans. T ex när de är i helvetet och olika demoner berättar hur de plågar människorna där nere. Bland annat får örnen som tidigare dagligen pickat ut en mans lever istället ingående berätta om sin bråckoperation. Det är tortyr det! ;)

Denna bok handlar om Eric, en 14-årig kille som försöker frammana demoner. Men han lyckas istället få fram trollkarlen Rensvind. Eric är dock övertygad om att han är en demon och kräver att få sina tre önskningar. Rensvind är en trollkarl som är helt inkompetent. I hans sällskap finns även det livsfarliga Bagaget. Även i denna bok går saker snett. Döden dyker också upp här och där och lockar till skratt.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Eric
Författare: Terry Pratchett
Antal sidor: 142
Förlag: Wahlströms Fantasy
ISBN: 91-32-32783-8

Inga kommentarer: