torsdag 4 oktober 2018

Doktor Bagges anagram av Ida Jessen


Doktor Bagges anagram är en fascinerande bok på så många olika sätt. Dels är det ju spännande att få veta mer om Doktor Bagge. Jag förstår honom bättre nu. 

Dels så får man ju veta mer om fru Bagge och deras liv. 

Men det är också historiska detaljer som jag fastnar för, tex när Doktor Bagge berättar hur det gick till i operstionssalen förr. Jag tänker: Det är ett under att någon överlevde alls.


Ida Jessen är så skicklig på att komprimera en historia till så få sidor. Jag älskade En ny tid, för sättet hon berättade på; dagboksformen och formuleringarna. Jag beundrar hennes författande ännu mer efter att ha läst Doktor Bagges anagram. Hon lyckas verkligen fängsla mig som läsare genom att trolla fram den här tiden och de här människorna, men också genom att omge läsaren av känslan av tiden. Att läsa Doktor Bagges anagram, liksom den tidigare boken, får ta tid. Läsningen får breda ut sig. Det går inte att läsa fort. Det går bara att långsamt njuta. Det gör boken helt oemotståndlig.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Doktor Bagges anagram
Originaltitel: Doktor Bagges anagrammer
Författare: Ida Jessen
Serie: Bagge #2
Antal sidor: 172
Förlag: Historiska media
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789175455792
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

Inga kommentarer: