fredag 18 september 2015

Bränd himmel av Gilly Macmillan

Det här är en läsning med mycket känslor. Författaren skildrar Rachels känslor väldigt bra. Som mamma kan jag förstå skräcken och skuldkänslorna som Rachel har. Det ökar också spänningen i boken, just det att jag förstår hur Rachel upplever det hela. Jag satt som klistrad vid boken.

Bränd himmel tar också upp baksidan med sociala medier och internet på ett utmärkt sätt. Folk som slänger ur sig kommentarer, inte tänker sig för och de som gillar att spekulera och som eldar på. I skolans värld är det flera med mig som upplevt baksidan med föräldragrupper på Facebook och hur lögner tas för sanningar och sedan blir allt värre. Samtidigt som det naturligtvis finns flera positiva krafter i sociala medier. Men jag gillade hur sociala medier vävdes in i berättelsen med utdrag från blogginlägg med kommentarer. Det gjorde att berättelsen kom närmre.


Bränd himmel handlar om Rachel, vars son försvinner i skogen. Hon blir misstänkt av massmedia och folk i allmänhet att ha något att göra med försvinnandet pga av en olycksalig presskonferens. Kriminalkommissarie James Clemo och hans kollega Emma Zhang försöker lösa det hela men läget blir allt mer desperat.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Bränd himmel
Författare: Gilly Macmillan
Antal sidor: 457
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789176455609
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon



1 kommentar:

Lena sa...

Denna är jag så sugen på att läsa. Har dock lite annat som skall läsas först.