torsdag 15 augusti 2013

Dagboken från i morgon av Cecelia Ahern

Jag fastnade för Dagboken från i morgon. Det är något med hur Cecelia Ahern beskriver saker. Hur hon formulerar sig, men också vad hon väljer att berätta. Jag tycker om hur hon skildrar Tamara. Hur hon är bitsk och lite svår och hon vet om det. 

"Nåja, min mamma är inte död.
Inte än. Inte medicinskt, men även om hon inte är död så är hon inte heller levande. Hon är som ett vandrande lik som nynnar lite då och då, som för att prova om hon fortfarande lever."

Jag tycker också om hur nunnan är. Jag skulle säga att det jag gillar lite extra med Dagboken från i morgon är att det inte är några schablon-människor. Dessutom är det en spännande berättelse som man inte riktigt vet var den ska ta vägen.

Dagboken från i morgon handlar om bortskämda Tamara som förlorat sin pappa. Han har tagit sitt liv och familjen tvingas flytta från sitt luxuösa hem till Tamaras morbror. Tamara får knappt kontakt med sin mamma (som bara sover och sover) och Tamara hatar att vara där. Hon tycker det är dödstrist. Hon träffar dock en trevlig och annaorlunda nunna som heter Ignatius och en kille som kör bokbuss. Med sig från bokbussen får hon en låst bok. En bok som visar sig vara väldigt märklig.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Dagboken från i morgon
Författare: Cecelia Ahern
Antal sidor: 396
Förlag: Bazar
ISBN: 9789170283109
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

Inga kommentarer: