måndag 19 september 2011

Froggy och Frissan fixar minnen av Linda Palm & Lisa Sollenberg

Först när jag började läsa boken, så trodde jag att det var en vanlig berättelse. Men sedan upptäckte jag att det var en berättelse kombinerat med fakta. För mot slutet kommer en faktaavdelning då mamman i boken berättar om digitalkameran och hur den ser ut och hur den fungerar. Det tyckte äldsta dottern mycket om! Även yngsta dottern tyckte det var kul att det var en berättelse som handlade om en kamera. Det blev mycket kameraprat efter det och vi var tvugna att genast leta reda på deras leksakskamera så yngsta kunde gå omkring och låtsasfotografera.

Boken handlar om Froggy & Frissans dag, då de bygger en borg av klossar och sedan blir osams och då rivs slottet. Som tur är har mamma fotat det och nu kan de bygga upp slottet igen med hjälp av fotot.

Den här bilderboken passar i åldern 3-6 år.
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Froggy och Frissan fixar minnen
Författare: Linda Palm & Lisa Sollenberg
Antal sidor: 32
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132159794

5 kommentarer:

franziengland sa...

Kul idé med kamerafokus! Annars kommer ju samma idéer verkligen ofta igen i barnböcker!

Boktokig Eva Boström sa...

Det gör ju det! Så jag tyckte också det var en kul idé. Men jag blev verkligen överraskad!

Västmanländskan sa...

Kan inte låta bli att berätta att jag känner författarinnan och fick läsa boken på manusstadie. Kul att den uppskattades av barnen.

Linda Palm sa...

Men oj vad härligt att hitta en liten recension av min bok! Den är ju ny på marknaden och en spännande tid nu att följa kommentarer från stora och små:) Bra att du gillar boken, ju debutboken i en förhoppningsvis lång serie. Jag håller på att skriva Froggy & Frissan manusnummer tre och böckerna blir uppbygda på liknande sätt. En berättelse som tilltalar många åldrar och ett litet faktauppslag för de mer vetgiriga:)
Ja, jag tyckte också att det behövde förnyas med fler aktuella ämnen i barnbokhyllorna, för nutidens barn!
Så förhoppningsvis kommer det att snurra på med många böcker framöver:)
Läs gärna mer på min hemsida www.lindapalm.se och lägg till Linda Palm Creative på FB för trevliga uppdateringar.

Boktokig: Jag hoppas du blev positivt överraskad!:)

Svar Västmanländskan: Ja, det var ju du som hittade mig, kan man säga:)

Nu på torsdag bokmässan, där ser ni alla mina böcker live!!!:)

Mysiga lässtunder till er alla!
Kram från Linda Palm - författaren

Boktokig Eva Boström sa...

Västmanländskan: Vad kul! Det tycker jag att du gjorde rätt i som berättade!

Linda: Vad roligt att du hittade min recension! Du har så rätt i att det behöver förnyas lite! Och jag blev absolut positivt överraskad!!!