torsdag 2 juni 2011

Endera dan av Birgitta Stribe

Endera dan handlar om Britt-Marie, en 50-åring som tycker att alla runt omkring henne tar chanser men att hon själv väntar på att livet ska börja. Hon bor i ett litet samhälle som heter Stingslinge och försöker försörja sig  genom att skicka in texter till tidningar. Britt-Marie lider av sina knölar på fötterna. Hon skäms för dem och tycker att de håller henne tillbaka. Hennes man, Leffe, drömmer om att vara ute och springa - men sitter bara i soffan och läser löptidningar.

Jag tyckte inte att boken var mer än okej. Kanske hade jag tyckt bättre om den om jag varit kring 50. Kanske var det inte riktigt rätt tid för mig att läsa den. Jag hade nog behövt en mer rolig bok just nu. Men den var alls inte dålig. Det var bara att jag inte riktigt föll för den. Vilket det finns de som kan göra. De som gillar svart humor, vardagshumor eller de som gillar att läsa böcker om relationer. De som gillar att läsa böcker om vanliga människor med en aning twist på det hela.

Betyg: 3 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Endera dan
Författare: Birgitta Stribe
Antal sidor: 367
Förlag: Kabusa böcker
ISBN: 9789173551632

7 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

men jag varken väntar på livet eller har knölar i fötterna :)

Ylva sa...

En bok för mig då kanske? ;)) Är runt 50 och älskar böcker i stil med Karin Brunk Holmqvist :D

franziengland sa...

Oj, här var det nytt sätt att lämna kommentarer. Eftersom min signatur kom tillbaka på köpte, var det ju toppen :) .

Boktokig Eva Boström sa...

Det kan det vara! Pröva att läsa!

Boktokig Eva Boström sa...

franziengland: Ja, det verkar fungera bra.

idea sa...

Jag är 50+ och tyckte inte heller att boken är någon höjdare, även om den är lättläst och underhållande. Jag retar mig på huvudpersonen, som aldrig riktigt får tummarna loss, men det är ju det som är hennes karaktärsfel.

Anonym sa...

Ibland när "alla andra" skrattar sig halvt fördärvade över mr Bean eller något annat skoj som jag bara tycker känns jobbigt så undrar jag ibland om jag är en person med ovanligt tråkig humor. Då är det skönt att träffa på någon annan som inte heller riktigt förstår sig på det roliga. Så jag tackar för att jag fick läsa din recension.
/dlb