tisdag 12 april 2011

Med slutna ögon av Gianrico Carofiglio

Boken handlar om den italienske advokaten Guido Guerrieri, som får ett uppdrag som han mot bättre vetande tackar ja till. Det är en kvinna som anmält sin pojkvän för övergrepp. Nu är det bara så att pojkvännens far är hovrättspresident. Det har fått två advokater att tacka nej till uppdraget, men Guido tackar ja fastän han får fiender.

Det jag gillar med denna bok är dels det underbara långsamma tempo, vilket boken berättas i. Men också den där italienska atmosfären som genomsyrar boken. Den atmosfären som får mig att genast vilja kasta mig över en bok till av Gianrico Carofiglio.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Med slutna ögon
Författare: Gianrico Carofiglio
Orginaltitel: Ad occhi chiusi
Översättning: Ulla Trenter
Antal sidor: 216
Förlag: Forum
ISBN: 9789137136387

4 kommentarer:

Johanna R sa...

Han har skrivit "på sannolika skäl" också =)

vi har köpt in den du skrivit om till bibblan. En av dom få biblioteken i kommunen. Blir spännande att se om den kommer att läsas mycket.

läser inte deckare själv o tycker inte riktigt att framsidan tilltalar men den är ju utlånad nu så kanske... =)

här har du förresten recept på squashbrödet!
http://johannarenling.blogspot.com/2011/04/zucchinibrod.html

Vicky sa...

Jag har läst Carofiglio på italienska och gillar verkligen hans deckare. På sannolika skäl "råkade" jag läsa på svenska och jag måste säga att översättaren har gjort ett mycket bra jobb med att översätta inte bara texten utan även den speciella atmosfären. Kul att du gillar!

franziengland sa...

Spännande!

Boktokig Eva Boström sa...

Johanna: Jag hoppas den kommer att läsas mycket!

Vicky: Kul att du också gillar den!

franziengland: :)