söndag 10 april 2011

I havet finns så många stora fiskar av Sara Lövestam

Jag mådde så dåligt när jag läste den här boken. Flera gånger var jag på väg att sluta läsa, eftersom jag som mamma har så svårt att läsa sådana här böcker. Men det är så bra skrivet att jag ändå var tvungen att läsa boken. Den är en obehaglig stämning genom hela boken, utan att det är skrivet med för hemska detaljer. Tack och lov! Det värsta med att läsa en sådan här bok är dock att veta att det här lika gärna kunde ha varit en sann historia. Det gör ont i hjärtat, ja hela kroppen, när jag tänker på alla dessa barn!

Boken handlar om 5-åriga Malte. Han har det inte så bra hemma med mamma och styvpappa. En dag börjar en man, som promerar förbi dagis, att intressera sig för honom. Malte tycker han verkar vänlig och mannen vill hjälpa Maltes mamma med Malte.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: I havet finns så många stora fiskar
Författare: Sara Lövestam
Antal sidor: 333
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978916420351

4 kommentarer:

Evalinn sa...

Det låter läskigt.

Boktokig Eva Boström sa...

Ja, läskigt är det! Men en mycket, mycket bra bok!

franziengland sa...

Jag tror dig när du säger att det är en bra bok, för det har de senaste åren skrivits så enormt många böcker om barn som far illa och blir utnyttjade, så jag har svårt att tycka att några fler kan vara bra nu. Det är lika hemskt förstås, men jag känner att antingen ska jag göra något åt de som verkligen far illa, eller ta en paus från att läsa sådana böcker ett tag, då de bara gör att man mår dåligt. Alltså kan bara några få på temat få slinka igenom den närmaste tiden.

Boktokig Eva Boström sa...

franziengland: Nej, amn mår inte bra av att läsa för många sådana här böcker.
Man vill ju gärna hjälpa dessa stackars barn på något sätt!