fredag 15 april 2011

De magiska tolv: Uppdraget av Michael Grant

Boken handlar om 12-årige Mack. Han har många fobier. Plötsligt så får han veta att han är en av de Magiska 12 och att han ska rädda världen tillsammans med de andra 11. Den Bleka drottningen släpps snart fri och hon är ond och vill ta över världen.

På första sidan räknas det upp alla fobier som Mack har (och jag kan säga att det är inte bara en). Det är då jag börjar tycka om boken. Jag tycker om humorn i boken. Speciellt de dagboksanteckningar som Golem gör till Mack. (Golem ska föreställa Mack när han är borta för att rädda världen, så ingen saknar Mack).

"Käre Mack,
Visste du att man inte får äta katter? Varje dag lär jag mig något nytt. Så jag tror att jag blir en bättre och bättre Mack. Men jag ser kanske slätare ut än jag borde, för mamma viskade någonting till pappa om att jag behövde en järnskrynklare.
Din vän
Golem"

Passar åldern 9-12 år.
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: De magiska tolv: Uppdraget
Författare: Michael Grant
Orginaltitel: The magnificent 12: The call
Översättning: John-Henri Holmberg
Antal sidor: 167
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132159350

Inga kommentarer: