fredag 4 februari 2011

Döden på en blek häst av Amanda Hellberg

För mig så var Döden på en blek häst en otroligt lätt bok att läsa. Den väckte läsglädje och sug efter att läsa. Jag skulle inte sätta den i skräckgenren utan tycker den mer är spänningsroman med övernaturliga, lite ruggiga inslag.

I alla fall så tyckte jag mycket om boken. Jag har försökt komma på vad det är i boken som jag gillar och har kommit fram till följande. Jag gillar den engelska miljön, speciellt Oxford och beskrivningarna av skolan. Den engelska miljön passar bra för kusligheter! Sedan så tycker jag om att få veta detaljer om hur eleverna skapar sina tavlor/alster och hur tavlorna ser ut och liknande. Speciellt tyckte jag om beskrivningarna när Maja Grå tecknar. Det fastnar hos mig och jag vill också skapa! Så tycker jag om blandningen av det övernaturliga, det kusliga men att det inte är för läskigt. Jag kan läsa boken just innan jag ska sova, utan att bli vaken halva natten eller drömma mardrömmar.

Boken handlar om Maja Grå som reser till Oxford, eftersom hon har kommit in på en konstskola. Så är det också så att Majas mamma blev mördad i Brighton och Maja vill veta vad det är som hände. Samtidigt så händer det något konstigt i det studenthem som Maja bor i. Maja ser syner och hennes mamma verkar vara i hennes närhet.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Döden på en blek häst
Författare: Amanda Hellberg
Antal sidor: 315
Förlag: Forum
ISBN: 9789137136363

4 kommentarer:

Bea sa...

Oh, den boken lät bra! Den får jag hålla utkik efter... =)

franziengland sa...

Oj, vad många som läser den här just nu...!
Oxford, den kanske jag borde läsa...
Och om du gillar miljön borde du sätta igång operation övertalning där hemma igen... ;) , Svenska skolan i London kanske behöver lite förstärkning.

Ylva sa...

Jag tycker den verkar bra, även fast jag inte är någon jätteövernaturligfantast. Kul är att författaren kommer från lilla Varnhem där jag har en kompis från.

Boktokig Eva Boström sa...

Bea: Gör det!

Franziengland: Ja, det är verkligen många som läst den nu!
Jajamän, jag fortsätter övertalningskampanjen! ;)

Ylva: Det var kul att höra!