fredag 31 december 2010

Tvillingsmycket av Linnéa Axelsson

Det är en tragisk berättelse. Norrländskt svårmod och tungsinthet är ord som kommer för mig när jag ska beskriva boken. Jag håller fortfarande på att smälta den. Det är korta kapitel och berättelsen är liksom poetisk. Det är svårt att förklara, men det är en annorlunda bok. Undertitleln är En syskolegend och språket är legendaktigt. Jag läste den lite i taget och det passade mig bäst, även om det tagit lång tid att läsa den.

Boken handlar om två tvillingar och jag vet inte när det utspelar sig, men det känns som om det är ett bra tag sedan. Den ena tvillingen, Lucinea, ägnar sig åt de som ska föda och den andra tvillingen, Eskil, åt de som dött.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tvillingsmycket
Författare: Linnéa Axelsson
Antal sidor: 293
Förlag: W&W
ISBN: 978-91-46-22079-4

Inga kommentarer: