måndag 27 december 2010

Min mamma av Tahar Ben Jelloun

Av någon konstig anledning har två böcker om demenssjukdom hamnat i mina händer. Båda är biografier! Min mamma av Tahar Ben Jelloun är en välskriven bok där man både få läsa om hans mors demens och sista tid i livet. Hon blir allt virrigare och han lyckas skildra det så bra genom att låta det komma fram i hennes allt längre och förvirrade och tjatigare monologer. Men boken är inte bara en skildring av demenssjukdomen utan också en skildring av en annan kultur för detta utspelar sig i Marocko. Man får veta moderns historia från ca 15 års ålder, då hon gifter dig med sin första man, till nutid.

Detta är en bok med mycket känslor och den är kärleksfullt skriven. En gripande och fint skriven bok! En bok som stannar kvar i hjärtat!

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Min mamma
Författare: Tahar Ben Jelloun
Antal sidor: 222
Förlag: Alfabeta
ISBN: 978-91-501-1143-9

2 kommentarer:

Desirée sa...

Böcker i hjärtat är underbara. Min senaste är ... i dina spår ... av Kristina Grahn

Boktokig sa...

Blir nyfiken på I dina spår av Kristina Grahn efter din kommentar. Den måste jag kolla upp! :)