onsdag 10 november 2010

Tunnlar av Gordon & Williams

Gordon, R - Tunnlar - 29674774
Det är en barn- ungdomsbok som är ganska mörk, men väldigt spännande. Så spännande att jag läste ut den under min resa ner till Portugal. Jag tror att den passar bra för killar i 10 års ålder och uppåt. Naturligtvis så kan tjejer också tycka om den!

Den handlar om Will Burrows som bor i London. Hans pappa är museumintetendt men drömmer om att hitta något speciellt som gör honom berömd. Will gräver tunnlar nere under jorden och hoppas på att hitta ovanliga föremål. Hans pappa dyker upp då och då när han tror att det är något spännande. I skolan är Will utanför, men han hittar Chester som också är utanför. Tillsammans gräver de i en tunnel när de hittar något ovanligt, sim leder dem till en värld under marken. Men det är en värld som inte behandlar dem trevligt utan precis tvärtom.

-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tunnlar
Författare: Gordon & Williams
Sidor: 495
Förlag: Rabén&sjögren
ISBN: 978-91-29-67477-4

2 kommentarer:

franziengland sa...

Tack för kommentar på min blogg! Jag blev jätteglad. Brukar inte ens "lämna ut" min bloggadress när jag vid få tillfällen skriver en kommentar på någon blogg jag inte känner skrivaren till, eftersom jag inte precis har en blogg med så mycket allmänintresse som din.
Boken ovan var ett bra tips på killbok. Jag tycker det är mycket lättare att hitta bra tips till mina tjejer.
Jag kollade snabbt vilka barnböcker du recenserat och skickar med ett tips som jag fått rekommenderat här och sett finns även några böcker av på svenska. Våra barns skolbibliotek här är FANTASTISKA och en bibliotikarie talade sig varm för författaren Michael Morpurgo (har bl a skrivit Kensukes rike). Känner du till honom? Har du läst något av honom? Jag har lånat lite nu både på engelska och svenska.
Kommer gärna tillbaka hit och läser! Men nu ska vi först roa oss med sjätte besöket hemifrån i höst. Vi känner oss så populära och priviligerade. :) Kram.

BokMamma sa...

Den här boken borde jag verkligen läsa. Har flera ex av den i biblioteket som bara står där. Lite svårt att motivera någon annan att läsa när man själv inte läst den.

Anledningen till att jag tvekar är ju för att den är så tjock!!