söndag 29 augusti 2010

Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld

Det tog länge för mig att läsa denna bok. Jag tror jag påbörjade den för en månad sedan och läste ut den igår. Den var inte dålig! Tvärtom! Jag har långsamt njutit mig igenom den, även om jag gillar första delen av boken mer än sista delen. Jag gillar att få läsa en riktig hederlig härlig kärleksroman. Det är intressanta karaktärer. Hur kan man inte annat än tycka om Alice. En snäll, smart och underbar bibliotekarie! Det är spännande att den löst bygger på Laura Bush liv. Precis som boken Blonde av Joyce Carol Oates så är det svårt att veta vad som är verklighet och vad som är helt påhittat. Men det är bara bättre så. Då får det vara fantasi med en liten verklighetsförankring. Jag gillar också att genom boken så får man en sida av en amerikansk kvinnohistoria.

Betyg: 4 av 5

-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Presidentens hustru
Författare: Curtis Sittenfeld
Antal sidor: 560
Förlag: Wahlström & Widstrand
ISBN: 978-91-46-21998-9

Inga kommentarer: