onsdag 4 augusti 2010

Hungerspelen av Suzanne Collins

Den här boken fångade mig och släppte inte tag om mig förän den var utläst. Och om sanningen ska fram inte heller då. Jag var genast tvungen att bege mig till biblioteket för att låna nästa del Fatta eld. Jag förstår verkligen att Hungerspelen fått så bra recensioner!

Boken handlar om en tjej, som heter Katniss och bor i det fattiga distrikt 12. Det hela utspelar sig i framtiden där bara en del av världen finns kvar. Några människor bor i huvudstaden och njuter av överflöd och tekniska framsteg. Andra bor i 12 olika distrikt och de får på olika sätt kämpa för överlevnad. Katniss blir utvald, tillsammans med en kille därifrån, att delta i det årliga hungerspelet. Hungerspelen går ut på att 24 deltagare (ett från varje distrikt mellan 12 och 18 år) ska kämpa i en TV-sänd dokusåpa och döda varandra. Det är den sista överlevande som vinner.


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Hungerspelen
Författare: Suzanne Collins
Antal sidor: 304
Förlag: BonnnierCarlsen
ISBN: 978-91-638-6103-1

5 kommentarer:

Frida sa...

Jag läste också den här nyligen. Visst är den bra! Jag har handlat hem Fatta eld, men försöker lugna mig lite så jag inte behöver vänta så länge på trean :)

BokMamma sa...

Jag blev också helt fast. Jag tyckte dock att tvåan var lite seg. Ska bli intressant att se vad du tycker.

Anonym sa...

Ja men visst är dom bra! Och jag håller med dig, böckerna släpper en inte även fast dom är utlästa. Jag längtar tills del tre kommer ut :).

Anonym sa...

Vi har ett litet hus på ca 27kvm ute i Stockholms skärgård. Ingen el, inget vatten, utedass. Helt underbart :). Vi har huset på mina föräldrars sommarstugetomt så vi har tillgång till deras hus också, det är även där vi hämtar vatten. Jag har varit där i över 30 år så platsen ligger mig varmt om hjärtat.

Unknown sa...

Gud, jag älskar båda böckerna! Jag tycker tvåan var ännu bättre. Båda är så spännande och den sista kommer säkert bli ännu värre.