fredag 18 juni 2010

Förbjuden frukt av Sarah Addison Allen

Jag tycker inte att titeln var så lysande, men boken är perfekt sommarlovsläsning. Romantik, svårigheter och så lite magi på det. Precis vad jag behövde!!!

Boken utspelar sig i en liten stad i den amerikanska södern. Alla i staden vet att familjen Waverly har lite annorlunda talanger. Clair Waverly bor i sin mormors gamla hus. Hon har övertagit hennes trädgård med ett egensinnigt äppelträd, som kastar äpplen omkring sig. (Helt underbart bara det). Clair har en speciell förmåga med ätliga växter och kan bland annat göra en dryck som används i staden vid 4:e juli firandet (eftersom den ger förmåga att se i mörker). Clairs syster Sydney som har flytt tillbaka till hemstaden från en man som slår henne har en förunderlig talang när det gäller att klippa hår. Sydneys dotter Bay har också en speceill talang. Hon kan se var saker och ting hör hemma. Så har vi gamla Evanelle som bara måste ge folk gåvor, som får sin speciella använding. Det kan t ex vara en tändare som hon bara måste gå och köpa och ge till en speciell person. Jag tycker om att läsa om alla personerna. De är udda, men beskrivna med värme.

Och så gillar jag den lilla uppslagsdelen i slutet med de magiska växterna och vad de kan användas till.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~--~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Förbjuden frukt
Författare: Sarah Addison Allen
Antal sidor: 247
Förlag: Norstedts
ISBN: 978-91-1-301819-5

1 kommentar:

Lotta - hyllan sa...

Jag gillade den här jättemycket! Udda karaktärer och som en sagostämning över hela historien.