onsdag 28 april 2010

Frost av Maggie Stiefvater

Omslaget till denna bok var enkelt och elegant. Det lockade verkligen till läsning!

Frost handlar om en tjej som heter Grace. Som barn blev hon biten av vargar och nu har en märklig besatthet av vargar, speciellt en varg. Vargen som räddade hennes liv, när hon var barn. Vargen är Sam, som är en varulv. Varulvarna är mänskliga på sommaren, när det är varmt. När det blir kallt och vinter blir de vargar. Ju äldre de blir desto kortare tid varje år får de vara människor, tills ett år som de inte ändrar sig längre. En dag får Grace till sist träffa Sam i människoform. De inser att de är förälskade, men Sam har en känsla av att detta är hans sista tid som människa.

Grace och Sam skildras som normala tonåringar. Det finns ingen komplicerad ångest som håller dem åtskilda. Jag tyckte verkligen om både Sam och Grace. De är trevliga och mysiga karaktärer och jag gillar att Sam får vara romantisk och poetisk. Dessutom tycker om hur det växlar mellan Sams berättande och Grace. En spännande och romantisk bok.

Betyg: 4 av 5

-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Frost
Författare: Maggie Stiefvater
Antal sidor: 283
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 978-91-32-15742-4

2 kommentarer:

Helena sa...

Den här boken ligger i min hylla och väntar, kul att du gillade den, det inspirerar! Jag håller verkligen med dig om omslaget.

Elin sa...

Jag håller med dig om perspektiv växlandet. Jag tycker om att man får läsa berättelsen från båda hållen och jag är imponerad över att Grace och Sam ändå kan vara så mystiska, som du sa, trots att man får läsa från deras håll.