torsdag 1 april 2010

Den glömda trädgården av Kate Morton

Det var precis en sådan här bok som jag behövde just nu. Det är som en saga om en saga. Jag gillar hur den pendlar mellan olika tider och hur man lite i taget får reda på en bit i pusslet. Det är en magisk bok, som man inte kan låta bli att läsa lite till i och lite till och lite till...

Boken handlar om en 4-årig flicka ensam anländer till hamnen i Australien 1913 och inte kan berätta sitt namn. En man som arbetar där tycker synd om flickan och tar med henne hem. Ingen frågar efter henne eller letar efter henne, så mannen och hans hustru uppfostrar henne. När flickan, Nell, blir 21 år berättar mannen detta för henne. Först 1975 börjar Nell nysta i det hela och reser till England för att hitta sanningen. Cassandra, Nells barnbarn, får efter Nells död ärva ett hus i England. Det enda som står är "Du kommer att förstå varför."
Betyg: +4 av 5

-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Den glömda trädgården
Författare: Kate Morton
Antal sidor: 416
Förlag: Forum
ISBN: 978-91-37-13348-5

2 kommentarer:

Liolej sa...

Den glömda trädgården är en bok som jag också tänkt läsa! Roligt att du tyckte om den, nu blev jag ännu mer sporrad att läsa den : )

Fru E sa...

Även jag har tummat på jobbets ex men inte kommit mig för att låna. Och just nu har jag en bokhög som inte tål så många fler titlar..