måndag 8 mars 2010

Precious av Sapphire

Från början fick jag pressa mig själv att komma vidare eftersom det var så rått språk, så många könsord, så mycket hemskheter. Sedan var jag fångad. Kunde bara inte låta bli att fortsätta läsa! Försvann in i Precious värld, omskakad och berörd!

Boken handlar om Precious, som både misshandlas och utnyttjas sexuellt av sina föräldrar. Hon blir gravid som 12-åring (med sin pappas barn) och föder ett barn med Downs syndrom. Hennes mormor tar hand om barnet. Som 16-åring är hon gravid igen (med sin pappas barn). Hon kan inte läsa och egentligen inte skriva heller, men har bra betyg. Hon får inte gå vidare i sin skola, men hamnar på en alternativ skola. Där får hon en chans att lära sig läsa och skriva.

Betyg: +4 av 5

-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Precious
Författare: Sapphire
Antal sidor:
Förlag: Noble Entertainment
ISBN: 9789197843706

5 kommentarer:

Anonym sa...

Har du sett filmen? Den är så bra och så otäck!

Amy sa...

Jag försöker samla mod att se filmen men jag kanske ska försöka att läsa boken först....finns den på svenska?

klok som en bok sa...

Är det en roman eller en biografi?

Ylva sa...

Åh, vad jag vill läsa boken och se filmen! Jag har också svårt med fult språk men här verkar det berättigat.

Boktokig Eva Boström sa...

Boken är på svenska (trots namnet) och är en roman. har inte sett filmen, men är sugen på att göra det! Det är en väldigt bra bok!