lördag 16 januari 2010

Ut och stjäla hästar av Per Petterson

Jag har läst om denna bok i flera bloggar och tänkt att jag ska läsa den. Nu blev det av. Jag gillade den. Så enkelt är det. Ut och stjäla hästar är fint berättad. Jag tycker om miljöerna och kan se dem klart framför mig. Bitvis påmindes jag om min pappa, när jag läste den. Det gjorde mig sorgsen. Men själva berättelsen är melankolisk också. Den växer sakta fram.

Boken handlar om en 67-årig man som flyttat till en stuga i skogen tillsammans med sin hund. Det visar sig att hans närmaste granne är en man som han känt som barn. Det gör att han tänker tillbaka. Berättelsen växlar mellan vad som händer honom nu och vad som hänt 1944. 1944 var han 15 år och tillbringade sommaren med sin pappa i en stuga vid älven. Han har en vän som brukar plötsligt dyka upp vid stugan och be honom bland annat följa med "Ut och Stjäla hästar" (låter värre än det är!). Men den sommaren händer något som förändrar allt.

Betyg: +4 av 5

~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Ut och stjäla hästar
Författare: Per Petterson
Antal sidor: 266
Förlag: Albert Bonniers förlag
ISBN: 91-02-010572-4

2 kommentarer:

klok som en bok sa...

Låter som en sorglig bok, men betyg plus 4 måste man ju nästan bara läsa den:-)

Linda sa...

Den boken tvekade jag till början att läsa men den var inte alls så tokigt:).