onsdag 6 januari 2010

Systerskap av Katerina Janouch


Typiskt mig att missa att det här är andra delen i en serie. Men jag kan säga i alla fall att det verkar vara en bra serie! Jag tyckte om den här boken väldigt mycket. Katerina Janouch är bra på att skildra vardagsliv och relationer. Jag älskade att läsa om Cecilias jobb som barnmorska, att följa med henne på förlossningsavdelningen. De delar Janouch som ska tillföra spänning tycker jag inte hade behövts. Dessa hade hon gärna kunnat tagit bort. Men de delarna kunde jag bortse ifrån och njöt av boken.

Boken handlar om Cecilia Lund. Hon är barnmorska och arbetar på en förlossningsavdelning. Hon bor varannan vecka i huset som hon och hennes man äger. Hennes man har varit otrogen och de har separerat. De har fyra barn. De ska nu sälja huset. Cecilia är väldigt arg på sin man, samtidigt som hon funderar om de valt rätt.

Betyg: +4 av 5
~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Systerskap
Författare: Katerina Janouch
Antal sidor: 388
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978-91-642-0286-4

2 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Jag har läst båda böckerna och tycker att den första boken var bättre än den andra - så om du och jag har samma smak, betyder det att du har en ännu bättre bok framför dig! ;-)

Boklusen sa...

Oj då. Jag som inte var så där superförtjust i den första boken tänkte att den här nog var bättre när jag läste vad du skrev, men så läste jag en bok om dagens inlägg och blev fundersam... Men jag ska ta och läsa den här vid tillfälle!