torsdag 7 januari 2010

Dagens fundering - Påverkar det oss?

En kompis har precis läst ut Hypnotisören och hon var inte speciellt imponerad av den. Det ledde till att jag började fundera över hur mycket det har betydelse med "reklam" kring en bok. Hade Hypnotisören blivit lika stor om det inte hade blivit sån uppståndelse kring den? Hade samma bok rönt sådana framgångar om författarna varit kända på en gång? Hade lika många människor läst den? Hade så många tyckt att den var så bra?

Samma sak med andra böcker som blivit stora som blivit uppmärksammade stort i media. Man blir ju påverkad av reklam, så nog blir man väl påverkad av uppmärksamhet kring böcker, som på sätt och vis är en sorts reklam. Jag tror att många bli sugen på att läsa en bok som det pratas mycket om, men påverkar det vad man tycker om boken? Kan en bok som inte är speciellt bra, plöstligt bli bra eller till och med jättebra? Vad tror ni?

3 kommentarer:

Snöfrid sa...

Risken med det, enligt mig åtminstone, är ju att man ofta har höga förväntningar på boken i fråga. Man har hört så mycket om den, hur bra skriven den är osv. Detta ger den väldigt mycket att leva upp till. Om man sen läser den och det visar sig att man inte alls tycker den är så fantastisk som media påstått så kan det ju resultera i att istället för att kanske tycka den är ganska bra, så kanske man helt enkelt tycker illa om den... hänger du med i min virriga tankegång? :P
Men visst, sen kan ju självklart media vara positivt på det sättet att boken når ut till läsare som kanske aldrig skulle haft en aning om att den fanns tidigare.
Jag tycker det är något av ett tvåeggat svärd.

Den luttrade bibliotekarien sa...

Jag tycker att det är precis tvärtom, ju mer omtalad en bok blir ju mindre lust får jag att läsa den.

svartanova sa...

Jag har inte läst Hypnotisören än. Min kompis kom just hem från semester och älskade den. Hon hade gett den till sin sambo (som oerhört sällan läser) och han slukade den också. Det är så olika, tycker jag. Hur boken är, beroende på vem som tycker.

Jag ska nog försöka läsa och hoppas på att jag kommer att gilla den.
Ska du?