fredag 9 oktober 2009

Jag läste men vad läste du?

Jag hittade en utmaning hos någon (kommer inte ihåg vem) som jag tyckte var kul! Det handlade om vad man läste i olika åldrar. Fast sedan kom annat i vägen och jag glömde bort den. Men nu så kom jag ihåg den igen och så tänkte att jag det kunde vara lite fredagskul.


För 30 år sedan var jag 5 år. Då läste mamma böcker för mig ur Kalle Ankas bokklubb. Jag tyckte väldigt mycket om de klassiska sagorna, som berättades med disneyfigurerna i rollerna. Kommer t ex starkt ihåg Höna Pöna samt berättelsen om Ali Baba.

För 25 år sedan var jag 10 år och då prenumererade jag på böcker från Läslusen (som tyvärr inte finns mer). Trots att jag lånade TONVIS av böcker från biblioteket var det något speciellt att få hem en bok varje månad i brevlådan!

För 20 år sedan var jag 15 år och då läste jag bland annat Stephen Kings böcker. Bland annat Pestens tid, som jag tyckte var otroligt bra! Kommer ihåg att vi hade en lektion i veckan då vi satt och läste böcker som vi lånat på vårt bibliotek. Vi hade turen att ha kommunens bibliotek alldeles brevid skolan, så jag kan säga att jag tillbringade många raster där!

För 15 år sedan var jag 20 år gammal och då läste jag Jostein Gaarders Sofies värld och älskade den. Läste också mycket lärarlitteratur (mer än vad som ingick i kursen!!!) eftersom jag studerade till lärare då. Bodde i en studentkorridor i Umeå.

För 10 år sedan var jag 25 år. Det var den sommaren jag läste Patrica Cornwells Dunkla vatten samt ett par andra böcker av henne. Kommer till och med ihåg var jag var när jag läste Dunkla vatten... nämligen på Piteå husvagnscamping med min man samt min mamma och pappa. Sista sommaren med husvagn! Så läste jag Tigerungen av Torey Hayden och jag älskade den boken!

För 5 år sedan var jag 30 år och då läste jag Fruset offer av Giles Blunt och det var en härlig läsupplevelse för mig. En av de mest härliga faktiskt! Lyssnade på en underbar skiva med lugn musik samtidigt och läste på de korta lunchrasterna på jobbet.

Idag är jag 35 år och de mest minnesvärda böckerna som jag läst i år är: Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva av Ann Heberlein, ...och himlen var oskyldigt blå av Charlotta Ölander, Bryta om av Åsa Anderberg Strollo samt Vägen av Cormac McCarthy. I år har jag läst otroligt många böcker och min läslust har varit på topp!

Nu är bara frågan... vad läste ni?

Inga kommentarer: