torsdag 31 december 2015

Jag var här av Gayle Forman

Jag var här är en otroligt bra insiktsfull men ändå lättläst och spännande bok om hur de runt omkring en person som begått självmord drabbas. Hur svårt det är som vän och familj att bli lämnad kvar. Hur man söker efter svar.


Det är också en ögonöppnare när det gäller självmordsforum. Hur fel allt kan bli när man söker svar och det finns de som inte vill hjälpa utan vill stjälpa.

Jag hoppas att många och framförallt ungdomar som funderar på att begå självmord läser denna och tänker till en extra gång. Kanske denna bok kan få dom att ta ett steg att prata om det. Kanske denna bok hjälper dom att ta ett annat beslut och få en hjälp som håller dom kvar i livet. Jag hoppas så mycket på det. Att de förstår att de inte är ensamma och att det faktiskt finns hjälp att få, som tar bort hopplösheten. Att depression går att behandla.

Jag har haft en arbetskamrat vars barn tog livet av sig. Fast det var flera år sedan så var smärtan där så stark och djup. Tänk om han hade fått hjälp. Tänk om han han förstått hur hans död påverkat alla runt omkring honom. Hur mycket smärta och hur djup smärta och hur evighetslång smärta han hade orsakat. Tänk om han hade läst en bok som denna och sett en annan möjlig väg att gå. Det är vad jag tänker när jag läser boken.

Betyg: +4 av av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Jag var här
Originaltitel: I Was Here
Författare: Gayle Forman
Antal sidor: 238
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789176455562
Förlag: Adlibris, Bokus, Cdon

Inga kommentarer: