fredag 7 augusti 2015

Djävulen hjälpte mig av Caroline Eriksson

Det är spännande med en bok som är byggd på ett verkligt historiskt fall. Det gillar av verkligen. Men -och det är inte bokens fel - jag har jättesvårt med det här fallet. Det beror nog på att jag läst Kråkflickan först som också handlar om incest och då vänder det sig i magen på mig. Jag har redan fått en för stor dos av det. Dessutom är Djävulen hjälpte mig ju så sorglig.

Fast samtidigt så känner jag att det är en bra bok. Det är fina personskildringar och författaren får till det historiska bra. Fast jag rekommenderar att man läser en helt annan sorts bok först, för att få en ännu bättre läsupplevelse.


Djävulen hjälpte mig handlar om
Per som lever med sin mor. De har sex med varandra. Hans mor får dock honom att gifta dig med en flicka. Trots att det är hennes förslag blir det inte lätt för Hanna att komma till gården, eftersom Pers mamma är svartsjuk.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Djävulen hjälpte mig
Författare: Caroline Eriksson
Serie: Svenska Mord 1
Antal sidor: 329
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2013
ISBN: 9789175032719
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Inga kommentarer: