onsdag 22 augusti 2012

Dagens fundering: Mod att läsa

It often requires more courage to read some books than it does to fight a battle.
~Sutton Elbert Griggs

Kan inte annat än hålla med i detta citat. Som lärare är detta något som jag försöker få eleverna att förstå. För en del elever är det svårt att dels våga läsa det som de vill läsa. Det kan vara att som tjej eller kille våga läsa en bok om något som intresserar dem (hästar, hockey, ormar) som ingen annan i klassen är intresserade av. Det kan även vara att våga läsa på sin nivå och inte ta den där tjocka boken för att de andra läser tjocka böcker.

Hur får då man barnen att våga? Jag har inget färdig lösning på detta, men jag pratar mycket om läsning och hur härligt det är att läsa en bok som man klarar av att läsa och som man förstår. Att när man förstår vad man läser kan man sjunka in i boken och försvinna till en annan värld. Det kan man bara göra om man tar en bok som man klarar av att läsa.

Jag brukar även själv läsa olika slags böcker för att visa att även fast jag är vuxen och läst många böcker så läser jag inte bara en sorts kategori av böcker och inte heller bara vuxenböcker eller tjocka böcker, utan alla sorters böcker!

Jag försöker även variera min högläsning, så de får höra olika sorters böcker. Så de kan bli inspirerade när det är dags för de själva att välja böcker.



Inga kommentarer: