fredag 22 juni 2012

Speltips: Poker

Jag har tänkt rätt mycket på min pappa i vår. Ett av mina minnen av min
pappa var att han älskade att spela kort när min familj hade helgbesök
hemma, oftast mina äldre syskon. Han hade oftast väldigt tur i kortspel och
blev på väldigt gott humör (fast de som kände min pappa vet att han oftast
var väldigt glad av sig). Jag kommer t ex ihåg hur de brukade sitta och
spela 10-öres poker. Jag fick sitta med vid bordet och titta på. Om min
storasyster Karin var hemma satt jag gärna hos henne och var hennes
turmaskot. Jag lärde mig snabbt vad alla kort och symboler hette. Ibland
fick jag hjälpa till och peka ut det kort som skulle spelas. Jag älskade
också att höra på historierna de berättade medan de spelade. De brukade
berätta om saker de varit med om och jag tyckte det var så spännande att
lyssna. Jag somnade många gånger på soffan, när jag försökt hålla mig vaken
in i det längsta. Jag saknar den där tiden. Jag saknar min pappa, men blir
glad av minnet av när han spelade kort.

Så mitt speltips denna gång är poker. Här finns lite pokerregler för Texas
holdem, Omaha, Omaha Hi-Lo, och Seven-Card Stud :
http://www.pokerspel.org/pokerregler.php

Själv har jag bara prövat Texas Holdem av dessa. Jag tyckte det var
spännande, men lite svårt. Hur det gick? Jag vann inte! Men förlorade inte
heller några pengar eftersom vi bara spelade på skoj.

1 kommentar:

Fyrabarnsmor sa...

spel är roligt, inne igen