måndag 30 januari 2012

Bokbloggarnas litteraturpris är utsett och jag läste som en galning

Bokbloggarnas litteraturpris är nu utsett.
Jag hade som målsättning att läsa nästan alla böckerna för att kunna rösta. Jag hoppade dock över Lars Keplers bok, eftersom jag inte alls var sugen på att läsa den och inte kunde se mig själv rösta på den som 2010 års bästa bok. Fast annars har jag läst alla böckerna. Kanske lite överambitiöst, men så är jag ju boktokig också! ;)

De böcker som vi i juryn kunde rösta på var:
Korparna av Tomas Bannerhed
Gå sönder, gå hel av Sofia Nordin
Hoppas av Åsa Anderberg Strollo
Kapitulera eller dö omedelbart av Sanne Näsling
Om inte nu så när av Annika Thor
Cirkeln  av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Steve Jobs -en biografi av Walter Isaacson
Den enögda kaninen av Christoper Carlsson
Mörk jord av Belinda Bauer
Antiloper av Ester Roxberg
Eldvittnet av Lars Kepler
+ 3 till som jag i skrivande stund inte kommer ihåg.

Det var 87 nominerade böcker, men bara 14 st som vi fick rösta på. Vi skulle rösta på tre stycken som vi tyckte var bäst.

Vann gjorde Cirkeln av  Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren!

2 kommentarer:

Maths sa...

Och vilken bok hamnade din röst på då? :)

Boktokig Eva Boström sa...

De tre som jag tyckte var bäst var:
Mörk jord
Korparna
Cirkeln