lördag 18 april 2009

Dagens fundering - Att läsa-listor?

Min Att-läsa lista växer sig allt längre. Det läggs till fler böcker än böcker jag hinner läsa. Jag kommer aldrig att vara utan böcker som jag vill läsa! Så var det inte förr. Då hade jag bara ett par böcker på min Att-läsa lista, som jag betade av. Men förr så fick man inte lika mycket boktips som nu. I och med alla bokbloggar och mycket recensioner i media, både tv och radio, så kryllar det med intressanta boktips där ute. Det kanske inte alltid är av godo, men kul är det!

Just nu finns bland annat dessa böcker på min "Att-läsa-lista":


och de här:


Hur ser er Att-läsalista ut? Vad ligger på era Att-läsa listor just nu? Har ni också märkt av fenomenet med allt längre listor?

Jag kan förresten tipsa om att http://www.bok.nu/ verkligen är en bra sida. Jag försöker lägga in böcker där som jag vill läsa. Då behöver jag inte komma ihåg var jag lägger mina lappar med bokförslag.

15 kommentarer:

svartanova sa...

Jag har samma (angenäma) problem som du. Därför längtar jag till sommaren, då jag hoppas kunna läsa ikapp en del. Läslista kan vara lite stressande, även om man läser för sin egen skull. Jag kan tycka att det är jobbigt att det kommer ut nya böcker som man är intresserad av, och så upptäcker man att det finns en eller flera böcker sedan tidigare i tex en serie. Då vill man ju läsa dem först, samtidigt som man är sugen på den nyutkomna boken... Man är alltid efter, på något vis. Det bästa med det är att man aldrig behöver ha brist på böcker att vilja läsa...
Trevlig helg!

Fia sa...

Jag ser att du har fastnat för Att Läsa-listan. Min lista består av massa delmål som jag bockar av eftersom, det är ett sätt för mig att sporra mig själv till nya läshöjder... har alltid tyckt om utmaningar. =)

Linnea sa...

Jag har jättelånga att läsa-listor, men jag har gjort så att jag börjar om på en ny varje år. Dessutom brukar jag dela in den i två grupper, där den ena är lite mer prio. Funkar bra!

Mycket böcker blir det! :)

Lena sa...

Jag har också fått en enormt lång att läsa-lista. Har märkt att vissa böcker har legat länge på denna lista eftersom jag prioriterat nyare bokinköp. Måste försöka beta av listan men det finns ju annat som också måste göras.
....Lena

boksnoken sa...

Jag har en anteckningsbok där jag skriver upp mina "Att läsa"-böcker och "Att köpa"-böcker (vissa böcker måste jag helt enkelt äga!), och sen bockar jag av dem vartefter jag har läst/köpt dem. Just nu är "Att läsa"-listan ganska lång... Man läser ju även böcker emellanåt som inte finns på "Att läsa"-listan men som man råkar snubbla över... :-)

boksnoken sa...

Jag har en anteckningsbok där jag skriver upp mina "Att läsa"-böcker och "Att köpa"-böcker (vissa böcker måste jag helt enkelt äga!), och sen bockar jag av dem vartefter jag har läst/köpt dem. Just nu är "Att läsa"-listan ganska lång... Man läser ju även böcker emellanåt som inte finns på "Att läsa"-listan men som man råkar snubbla över... :-)

Annika Estassy sa...

Just nu består listan av de böcker som vår lilla bokklubb ska läsa. Annars är jag rätt så spontan av mig - hör jag om en bok som verkar intressant så försöker jag genast få tag i den!

Maria sa...

http://www.vildvittra.se/bokblogg/2009/att-lasa-listor/ :)

cecber sa...

Jag försler hålla ner mina listor, jag känner mig stressad om den blir alltför lång. Då känns läsningen mer som ett projekt än som ett nöje. Men visst ... det finns ju mycket man vill läsa :0)

Stjärtmes sa...

Jag har ingen att läsa-lista, eller jag har nog en sån fortfarande fast den är flera år gammal och så följer jag den inte så mycket alls. Ibland lägger jag till böcker som jag tror ska vara intressanta men jag letar inte upp den på biblioteket eller något sånt.

Ibland kan det ta flera månader eller år innan jag läser någon bok som jag har lagt till på listan. Jag vet inte, jag har inget behov av att jag måste läsa vissa böcker innan jag läser någonting annat. Oftast går jag till biblioteket utan mening eller mål, för det mesta gör jag det för att lämna tillbaka lånade böcker, och har jag tur hittar jag något som jag känner igen eller något som jag finner intressant.

Bai sa...

Mi liste blir også stadig lenger. Det er desse bloggane som har skulda :-) Problemet mitt er bare at eg er i ferd med å miste oversikta over kva som eigentleg står på lista mi.

snowflake sa...

Det är andra gången idag jag blir påmind om bok.nu. Jag måste titta till den (igen).

Ango sa...

Jag har också en LÅNG Att-läsa-lista på bok.nu (heter Ango där). Räknade just och såg att det var inte mindre än 215 böcker i den listan. Och så har jag ju min bokhyllan med närmare 150 olästa böcker också (alla de ligger inte med i min att-läsa-lista på bok.nu).
Många böcker är det, och jag ser fram emot att läsa dem (och alla andra som man tipsas om i bloggar och så) sllihop.

Kram
Ango

Boktokig Eva Boström sa...

Det verkar som om många med mig har långa läslistor. Och visst kan läslistor vara lite stressande som bland annat svartanova säger, samtidigt som de påminner om att det finns många böcker där ute som man vill läsa samt att man aldrig blir utan att läsa.

Det är som vanligt väldigt intressant att läsa era kommentarer.

Linda Pierre sa...

Själv har jag ingen "att läsa lista" utan går istället till bokhyllan och botaniserar när jag läst ut en bok. Kan ibland känna att det är svårt att välja dock. Beror så mycket på vad man känner för härnäst. Precis som med film, ibland är jag sugen på ett relationsdrama och ibland något mer spännande.

Vi håller just nu att utveckla en tjänst som heter FörstaKapitlet.se, gå gärna in på 10veckor.com och påverka tjänsten med idéer som ex rör "att läsa listor".