tisdag 30 oktober 2018

Den moderna gentlemannen av Alexander Wiberg och Måns Zelmerlöw

När jag började läsa Den moderna gentlemannen möttes jag av den underbaraste humor. Jag hade inte väntat det, så det var en fantastiskt överraskning. Det satte tonen för denna inspirerande bok. Lättsam, men seriös.


Den moderna gentlemannen är en lyxigt snygg stilguide och handbok. Många uppslag är en fröjd för ögat. Jag älskar allt från det tilltalande omslaget till papperet på sidorna. Det känns personligt likväl som inspirerande.


Det är en välgenomarbetad guide där läsaren får mängder av handfasta klädtips om t ex hur man vårdar skor, knyter slips och väljer kläder och tillbehör utifrån färganalys och tillfälle.


Läsaren får också lära sig mer om nöjen som t ex drycker. Där fördjupar sig författarna i whisky, rom, cognac, vin och champagne. Med i boken finns även några matrecept, som t ex ett vansinnigt gott recept på Boef Bourguignon på älgkött. 



Även träning får vara med på ett hörn. Men det är inte bara det yttre som boken behandlar utan även det inre genom vett & etikett, råd och tips. Det inbegriper att det moderna gentlemannen är en jämställd man. Det gör denna bok till något extra. Tillsammans med humorn och det personliga tilltalet.

Jag kan definitivt se det här som en uppskattad farsdagsgåva, julklapp eller födelsedagspresent. 

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: 
Den moderna gentlemannen
Författare: Måns Zelmerlöw och Alexander Wiberg
Antal sidor: 208
Förlag: Bokfabriken 
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789176299807
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

Inga kommentarer: