lördag 25 augusti 2018

Söta, röda sommardrömmar av Christoffer Holst

Söta, röda sommardrömmar är bästa medicinen mot trötthet, dåligt humör och lässvacka. Jag ler bara jag tänker på boken. Jag till och med skrattar till. Trots att det handlar om mord. 

Jag vill stryka under, dela med mig och läsa igen. Tala om en humörhöjare till bok. Efter en dålig dag på jobbet är den här boken bästa medicinen. Den piggar upp. 

Men den är så mycket mer än humor. Christoffer Holsts språk och beskrivningar är underbara. Det är så direkt, så precist. Ibland kommer helt oväntade saker bland det familjära. Det får mig också att le - och att vilja stryka under och att dela med mig. 

En del deckare, en del romantik. Båda delarna funkar finfint. Det är en feelgood-deckare i dess rätta bemärkelse, även om det blir riktigt otäckt ibland. Och vem säger nej till lite kärlek, speciellt när det både är fint, roligt och igenkännande bra.

Så läs, dela med dig och köp med dig den här istället för en flaska vin när du går bort. För denna blir man betydligt gladare av.

Handling: Cilla har blivit dumpad. Pengarna som hon sparar ihop för att köpa önske-torpet tillsammans med pojkvännen, använder hon till att köpa en kolonilott på Bullholmen. Stugan är liten, men Cilla kan se framför sig den lugna och härliga sommaren hon kommer att ha. Men en ung kvinna blir mördad och hon blir indragen i utredningen, som leds av den snygge polisen Adam. Cilla gör sin egen undersökning vid sidan om tillsammans med Cillas kolonilottsgranne, den nyfikna och trevliga Rosie - som också råkar vara Adams mamma. 


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Söta, röda sommardrömmar
Författare: Christoffer Holst
Antal sidor: 304
Förlag: Lovereads
Utgivningsår: 2018
ISBN:
9789198409734
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

Inga kommentarer: