tisdag 19 september 2017

Wursten och Veganen

Det är sommar och Wursten (hon heter egentligen Bodil) förlorar plötsligt sin vän Veronika till Emmy. De stänger Wursten ute och skämtar om henne. Livet känns rätt trist. Då flyttar Diana in och vill bli vän med Wursten. Hon drar in Wursten i en politisk aktion.

När jag började läsa den blev jag lite orolig att den skulle inspirera till farliga politiska aktioner, men nu efteråt är jag inte alls det. Jag gillade verkligen slutet. Det gjorde mig både glad, överraskad och lättad.

Boken känns lite annorlunda, på ett bra sätt. Men samtidigt tar den upp det där problemet som många tjejer varit med om. När man blir utesluten. Det är igenkänning och för den utsatta är det skönt att läsa om någon annan som är med om det.


Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Wursten och Veganen
Författare: Åsa Asptjärn
Antal sidor: 190
Förlag: BonnierCarlsen
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789163894121
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, cdon

Inga kommentarer: