måndag 11 april 2016

Hjärnkoll på skolan av Martin Ingvar och Gunilla Eldh

Hjärnkoll på skolan är med sina 176 sidor en guldklimp. Både för pedagoger, föräldrar och andra som kommer i kontakt med barn. Den är lätt att läsa och ta till sig!

Till exempel berättas det varför varken barn eller vuxna ska sitta stilla mer än 30 minuter i sträck. Det har med att hålla blodkärlen glatta och rena. Dessutom för att slippa få ett vuxenliv med värkande leder och muskler och dessutom psykisk ohälsa. Detta gäller både hemma likväl som i skolan eller på annan plats. Författaren har till och med listat lite saker man kan göra som paus mellan stillasittandet. Gå ut och titta på Karlavagnen är en favorit.

En annan sak i boken är något det pratats mycket om nämligen curling. Författarna berättar om författaren och läraren James Nottingham som hävdar att barn behöver lite "grus på isen" för att utvecklas. Vi gör dem alltså en björntjänst om vi tar bort hinder. De behöver mål som bara kan nås med ansträngning. Om barnen vänjer sig vid att möta dessa blir de mer motiverade och det stärker deras självkänsla. De får chans att söka efter strategier, lösa problem och fundera vidare. På så sätt kan de lämna övningszonen och gå in i utvecklingszonen.

Mitt exemplar av boken är fullt med understrykningar och kommentarer. Det finns så otroligt mycket som jag vill kunna lätt gå tillbaka till och kunna referera till.

Jag har till och med tänkt ta med den i min matematikrapport och det trodde jag inte att jag skulle kunna använda boken till när jag öppnade den.

Hjärnkoll på skolan är en viktig och fantastisk bok. Läs den du också!

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Hjärnkoll på skolan
Författare: Martin Ingvar och Gunilla Eldh
Antal sidor: 176
Förlag: Natur&Kultur
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789127137783
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Inga kommentarer: