torsdag 17 mars 2016

Få det gjort!: svart bälte i vardagseffektivitet av David Allen

Som bokens författare skriver så är råden baserade på sunt förnuft. Få det gjort!: svart bälte i vardagseffektivitet drar fokus till de enkla saker man kan göra för att faktiskt må bättre och gör att man blir effektiv, som att t ex skriva ner saker som behöver göras istället för att hålla de i huvudet eftersom ifall man inte gör det så kommer hjärna vara tvungen att arbeta med det hela tiden.

Hur många gånger hinner jag inte tänka: imorgon ska jag... Samma tanke dyker upp om och om igen för att jag inte ska glömma det. Jag har inte tänkt så mycket på att sen skräpar ber i min hjärna mest bara på att det är jobbigt att tanken dyker upp i och om igen.

Enkla saker som man i alla fall behöver uppmärksamma och träna på att utföra. Det är ju ofta det till synes enkla som kräver mest men i slutändan blir bäst.

Jag gillar att boken är lättläst med handfasta tips om hur man strukturerar upp sin tillvaro, från vad som ska skrivas in i kalendern och vad ska inte skrivas in till vad man kan ha för system.

"Några sekunder per dag är oftast allt du behöver för din genomgång, givet att du tittar på rätt saker vid rätt vid rätt tillfälle."

Jag gillar också tanken på att ha en lista med jobb som behöver göras men som är jobb som inte kräver full tankeförmåga. På eftermiddagen efter kl 15 så planerar jag inga bra lektioner och jag kommer inte heller på några bra idéer. Min hjärna har liksom paus då. Perfekt om jag har skrivit en lusta då med saker som jag i alla fall måste göra någon gång, som t ex kopiera eller rätta enkla prov eller liknande som jag kan ta till då.

Jag kan förresten tipsa om en App man kan använda till dina listor som jag upptäckt. Den heter Wunderlist.



Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Få det gjort!: svart bälte i vardagseffektivitet
Originaltitel: Getting things done
Författare: David Allen
Antal sidor: 398
Förlag: Forma
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789137147734
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus,

Inga kommentarer: