söndag 24 januari 2016

Butcher's Crossing av John Williams

Butcher's Crossing är en vansinnigt bra beskrivning av Vilda Västerns tid och slakten av bufflar. När jag läser mår jag så dåligt av att de skjuter så många bufflar och inte slutar förrän bufflarna flyr, vilket bufflarna inte gör förrän ett misstag sker. Jag tänker under läsningen på de indianer som ser den vite manens tokerier och skakar förfärat på huvudet. Jag tänker på det stora slöseriet med kött som bara ligger och ruttnar. Den vita mannens girighet. Hur tappade vi kontakten med naturen så?

Men som sagt en vansinnigt bra beskrivning. Jag är verkligen där. Jag kan se allt, höra allt och känna allt.

Till exempel när vattnet börjar ta slut och de tvingar både sig själva och djuren vidare i jakt på vatten.

"Andrews klamrade sig fast vid sadelhornet med händerna, de var så svaga att de gång på gång gled av och han orkade knappt lägga tillbaka dem. Att andas var så plågsamt, och hopsjunken i sadeln lärde han sig att sniffa i sig lite luft genom näsan och snabbt andas ut igen och vänta flera sekunder innan han upprepade proceduren. Någon gång under natten upptäckte han att munnen var öppen och att han inte kunde stänga den. Tungan stack fram mellan läpparna och när han försökte sluta läpparna spred sig en dov, torr smärta i munnen."



Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Butcher's Crossing
Originaltitel: Butcher's Crossing
Författare: John Williams
Antal sidor: 331
Förlag: Natur & Kultur
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789127141391
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon


Inga kommentarer: