onsdag 8 augusti 2012

Monstrets dotter av Kristin Cashore

Ni vet hur man sparar vissa saker för att ta fram en tråkig och regnig dag. Monstrets dotter var en sådan bok. Jag började läsa den när jag verkligen behövde bli distraherad från att tänka på andra saker. Den fixade verkligen jobbet för mig. Den var en färgsprakande liten karamell som lyste upp min värld med klara och sköna färger och gave mig en underbar frist från mina tankar.

Monstrets dotter är del 2 i serien om De utvalda. Del ett heter Tankeläsaren och du kan läsa mer om den här.

Monstrets dotter handlar om Flamma, som bor i ett land där det finns monsterdjur och monstermänniskor. Skillnaden mellan dessa är att monstrerna har klara, vackra färger och kan kontrollera och styra vilka de vill. Monsterdjuren vill äta både människor och allra helst monstermänniskor. Flamma är en monstermänniska, men hon vill inte konstrollera andra. Hon försöker undvika det så långt hon kan. Hon tycker det är jobbigt att människor både avskyr henne och blir vildsint förälskade i henne när de ser henne. Kungen vill att hon ska hjälpa till att lista ut vad deras fiender har för planer genom att använda hennes kraft. Hon motsätter sig detta för hon undrar om det verkligen är rätt att använda sina krafter så.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Monstrets dotter
Orginaltitel: Fire
DEl av serie: Del 2 i serien De utvalda
Författare: Kristin Cashore
Antal sidor: 508
Förlag: Bokförlaget Semic
ISBN: 9789155257590
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON, FritzStåhl

Inga kommentarer: