torsdag 3 februari 2011

Dagens fundering - Vad gör du av dina böcker?

Jag ger bort många av mina böcker. Jag sparar bara de som jag får ett extra speciellt band till. Jag vill bara se böcker i bokhyllan som får mig att må bra på ett eller annat sätt. Förr hände det att jag sålde böcker, men nu så skänker jag bort de böcker som jag inte vill ha kvar. Jag måste erkänna att jag är lite lat. Jag ids inte hålla på att lägga ut böcker till försäljning, när det är så mycket lättare att skänka bort böcker. Men framför allt så mår jag bra av att välja nytt hem till mina böcker. Det är roligt att fundera ut vem som ska få dem och få glädja mina vänner och bekanta!

Hur gör du? Behåller du alla dina böcker? Skänker du bort alla/en del? Säljer du dina böcker?

11 kommentarer:

Boklusen sa...

Jag säljer inga böcker, men det kanske man borde göra för att få lite bidrag till nya böcker;). Däremot så ger jag bort böcker ibland, men de flesta står i bokhyllan. Jag skulle egentligen vilja ge bort fler.

Hundöra sa...

Jag skulle vilja sälja några, men vet inte riktigt vart.

Anonym sa...

Jag lånar ut, ger bort och säljer ibland. De finaste behåller jag :)

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Jag och kompisarna brukar träffas och byta böcker med varandra - dem man vill bli av med iaf :-) Ett värligt trevligt sätt att få nya böcker. De böcker som ingen vill ha tar jag sedan med till skolbiblioteket där jag jobbar.

Boktokig Eva Boström sa...

Miss E: Jag har också funderat på att ta med böcker och ge till vårt skolbibliotek.

Vilken bra idé med träff och byta böcker!

evacecilia: Det klart man ska behålla de finaste! :) Jag lånar också ut ibland... de som jag vill att flera av mina vänner ska läsa!

hundöra: Tyvärr har jag inga bra tips!

Boklusen: Ja, egentligen skulle man behöva det. ;) Jag har blivit bättre och bättre på att ge bort böcker.

Ariel sa...

Jag får separationsångest bara av att tänka på att skiljas från mina böcker. Hu!
Visst händer det att jag ger bort böcker, ibland måste man ju skapa ny plats, men då är det alltid just den boken jag saknar...

BokMamma sa...

Vilken bra idé att träffas och byta böcker. Jag har dock svårt att skiljas från mina böcker. Jag köper inte heller så himla många böcker att det är något problem att förvara dem. Inte än i alla fall.

Västmanländskan sa...

Jag haft svårt att skiljas från böcker, men har börjat bli lite bättre på det - i alla fall när det gäller pocketböcker. Inbundna har jag nog svårare att skiljas iffån. När jag rensar i bokyllan ger jag gärna bort till någon som jag tror kommer tycka om boken. Annars skänker jag till Erikshjälpen eller liknande. Slänga går ju inte! :)

Lotten sa...

Åh, jag är hopplös på det där. Jag samlar, samlar och samlar. Och maken är likadan. Jag har hur svårt som helst att skiljas från böcker, oavsett kvalitet. De enda böcker jag skänker bort är de som jag har dubletter av:-)

Lisa H sa...

Ger bort (men det är sällan någon i min närhet vill ha.. jag är lite ensam om att vara bokoman i min familj och bekantskapskrets), eller ger bort till loppis :)

Boktokig Eva Boström sa...

Ariel: det är jobbigt om man saknar den boken som man gett bort. SOm tur är har det sällan hänt för mig!

Bokmamman: Så länge man har plats för sina böcker, så behöver man ju inte ge bort dem. :)

Västmanländskan: Nej, slänga går absolut INTE!

Lotten: Jag hade svårt förrut, men det har blivit mycket lättare. Kanske det blir så för dig sedan?

Lisa H: Det är trist när man inte kan ge bort till de i sin närhet. Ingen av mina grannar, som jag känner, läser tyvärr. Annars hade ju det varit så lätt att ge till dem!