fredag 12 november 2010

Dagens fundering : Fler tyskspråkiga än jag trodde

Som kanske de flesta vet vid det här laget ska ju bokmässan satsa på tyskspråkig litteratur. Först när jag funderade så kom jag inte på någon tyskspråkig litteratur. Men så kom jag på än den ena och än den andra. Till slut så insåg jag att det var rätt många. Ja,ja, många var överdrivet. Jag har läst några författare i alla fall. Dessa författare och böcker har jag läst:


Barn-ungdomsböcker
Bröderna Grimms sagor (nåja, de samlade i alla fall ihop sagorna)
Michael Ende - Den oändliga historien
Cornelia Funke - Bläckhjärta

Skönlitteratur:
Goethe -  Den unge Werthers lidande
Franz Kafka - Förvandlingen
Franz Kafka - Slottet
Franz Kafka - Processen

Planerar att läsa
Älskarinnorna av Elfride Jelinek.
För då läser jag både en nobelbok och en tyskspråkig författare. Små flugor i en smäll! ;)

Vad har du läst för tyskspråkia böcker?
Planerat du att läsa någon tyskspråkig bok?

5 kommentarer:

Caroline sa...

Jag tänkte genast på Mein Kampf... men den boken kommer jag inte att läsa.
Däremot tragglade jag mig igenom Goethes Werther på högskolan, men den var lite trälig. Han gnällde mest hela tiden över sin olyckliga kärlek.

franziengland sa...

Oj, jag kommer nog inte på en enda tysk författare.... Tänkte spontant på Christine Nöstlinger som jag läst mycket av för barnen, men nu när jag kollade så fick jag veta att hon är från Österrike, så språket var ju rätt, men inte landet.
Bläckhjärta har vi hemma från biblioteket nu, men har inte läst än.
De tyska föräldrarna på vår skola älskar däremot svenska deckarförfattare och kan rabbla ALLA, nästan fler än jag själv kan.

Karin sa...

Jag önskar att Markus Zusak kunde räknas. Den utspelar sig åtminstone där. Jag visste faktiskt inte att han var från Australien. Tur att man ar internet.

Boktokig Eva Boström sa...

Franziengland: Nöstlinger räknas eftersom det ska vara en tyskspråkig författare. ;)

Karin: Ja, det är bra med internet!

Emmas Bokhylla sa...

Ja, jag inser att jag faktiskt har last/laser hela tva tyska forfattare i ar! "Inkheart'och sa Grimms sagor (som ligger i mitt nattduksbord och konsumeras langsamt!). Vad glad jag blir, trodde faktiskt inte att jag hade nagra alls. Men, jag borde rota ratt pa mina gamla ex av Elfride hemms - de ar tyvarr olasta annu...